یکی از شرکت‌های فناور آزمایش‌هایی را برای تشخیص و نظارت بر بیماری مزمن کلیوی آغاز کرده است.

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) تراشه‌ای را با استفاده از گرافن ساخته که برای رصد بیماران کلیوی مناسب است. این تراشه از ویژگی‌های جالب توجهی برخوردار بوده و نوع مواد خاصی که در تولید آن به کار رفته آن را برای پاسخ‌دهی به چالش‌های فناورانه مناسب کرده است. این تراشه حاوی گرافن بوده که ترانزیستور اثرمیدان در قلب آن قرار دارد و به عنوان حسگر عمل می‌کند.

هر تراشه حاوی چندین gFET است که هر یک از آنها یک ترانزیستور است که به عنوان سنسور عمل می‌کند. طبق گزارش‌ها، آرچر از طریق یکی از شرکاء خود، فرایندی را ارائه کرده که به صورت مستقیم سطوح گرافن را برای تولید دستگاه‌های پیشرفته تولید می‌کند. در این روش، به جای انتقال گرافن به دستگاه از ویفر، گرافن در محل مورد نظر رشد داده می‌شود. نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که ساخت حسگر با این روش به گونه‌ای بوده که هیچ تخریب قابل توجهی در عملکرد سیستم رخ نمی‌دهد.

شرکت آرچر متریالز هم اکنون می‌تواند سطوح گرافن (بدون تخریب) را با مولکول‌های انتخابی که برای اهداف خود انتخاب می‌کنند، آماده کند. آزمایش‌های اولیه نشان داده است که می‌توان دستگاه‌هایی را با گونه‌هایی که به طور انتخابی با اتم‌ها یا یون‌هایی مانند پتاسیم متصل می‌شوند، تزئین کرد، ماده شیمیایی مهمی که در نظارت بر بیماران مزمن کلیوی ضروری است.

به نقل از ستاد نانو، این کار پیروکار‌های قبلی انجام شده توسط تیم تحقیقاتی این شرکت انجام می‌شود. در جایی که دستگاه‌ها در یک محیط تحت کنترل نیتروژن یا در خلاء تولید نمی‌شوند، معمولا تخریب سطح گرافن رخ می‌دهد و در نهایت دستگاه به خوبی کار نمی‌کند. اما آرچر با استفاده از فرآیند اختصاصی خود گرافن را در محل مورد نیاز رشد می‌دهد و تخریبی نیز در ساختار آن رخ نمی‌دهد.

فرآیندی که آرچر در حال آزمایش آن است، برای مقیاس انبوه مناسب بوده و به این شرکت اجازه می‌دهد تا حساسیت بالای دستگاه‌های gFET ساخته شده با گرافن را حفظ کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار