روز‌های جمعه حتی اگر به خانه‌نشینی بگذرد، باز هم فرصتی است برای یک بزم کوچک خانوادگی که معمولا به لطف کدبانوها، با یک غذای متفاوت، خاصتر هم می‌شود.

آپارتمان‌نشینی و زندگی شهری هم محاسن خاص خودش را دارد! مثلا دیگر مجبور نیستید در ظل آفتاب یک ظهر داغ تابستانی، بساط منقل و ذغال راه بیندازید تا بعد از کلی دود و دم و چند لیتر عرق ریختن بتوانید چند سیخ جوجه کباب برای ناهار خانواده آماده کنید که اساسا همیشه هم سر خام یا خشک بودن آن اختلاف نظر است! 

بالاخره همین محدودیت‌هاست که سبب شکوفایی خلاقیت آدم‌ها می‌شود و در این مورد خاص هم، پای غذا‌هایی جدید را به خانه باز می‌کند. غذایی مثل جوجه چوبی که شاید بو و رنگ یک جوجه کباب منقلی را نداشته باشد، اما در طعم و مزه، برای خودش کلی حرف دارد. تازه، هم باب دندان بچه‌هاست و هم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که میانه چندان خوبی با جوجه کباب‌های خشک منتقلی ندارند.

غذایی باب دندان همه

طبخ جوجه چوبی آنقدر آسان و بی‌دردسر است که عملا در لیست غذا‌های فوری جای می‌گیرد، یعنی هم می‌توانید به عنوان روتین غذایی خودتان روی آن حساب کنید و هم به عنوان یک غذای مجلسی خوش خوراک که شما را از طبخ غذایی تکراری مثل زرشک پلو با مرغ نجات می‌دهد؛ پس به چشم خریدار به آن نگاه کنید و مطمئن باشید که این غذا بی‌برو برگرد، دل همه اعضای خانواده را می‌برد.

مواد لازم برای ۴ نفر:

سینه مرغ: دوعدد متوسط

پیاز: ۳ عدد

ماست: دو قاشق غذاخوری 

آبلیمو: دو قاشق غذاخوری 

فلفل دلمه‌ای: یک عدد کوچک

نمک و فلفل، پودر سیر و زعفران: به مقدار لازم

کره: ۵۰ گرم

رب انار در صورت دلخواه

برای مزه‌دار کردن مرغ‌ها باید همان کاری را انجام دهید که برای مرینیت جوجه کباب انجام می‌دهید، البته با موادی کمتر، چون این جوجه‌ها قرار است بخارپز شوند و طعم مواد را بطور کامل در خود حفظ می‌کنند، پس به مواد اولیه زیادی برای مزه دار کردن نیاز نیست.

پا در کفش آقایان نکنید!

حالا که از یک جوجه منقلی خبری نیست و زحمت به سیخ کشیدن و کباب کردن جوجه‌ها به دوش آقایان نمی‌افتد، از وجود آنها در آشپزخانه بی‌نصیب نمانید. البته که نام جوجه با نام مرد‌ها عجین شده و نباید پا در کفش‌شان کرد، پس طبق معمول، مسئولیت خردکردن مرغ و پیاز و مزه دار کردن مواد را بگذارید به عهده خود آنها تا حداقل شما هم در این وانفسای آشپزی، چیزی را از دست نداده باشید! 

مرغ‌های خرد شده با ترکیب ماست، آبلیمو، پیاز، فلفل دلمه‌ای و تمام ادویه‌ها، یک ساعت که داخل یخچال بماند، هم ترد می‌شود هم مزه دار. 

الان دیگر ظرف‌های کثیف دستتان را می‌بوسند، پس تا وقت طبخ غذا برسد، دستی به سر و گوش آشپزخانه بکشید و اسفندی دود کنید تا بوی زهم مرغ در خانه نماند. البته حیف است اسفند به دست شوید و صدقه کنار نگذارید؛ آن هم در یک جمعه دلنشین که جمعتان جمع است و کیفتان کوک.

از یخچال تا سفره در یک بشمار سه

بعد از حدود یکساعت، سیخ‌های چوبی را به صف کرده و جوجه‌ها را به سیخ بکشید. کف تابه را با پیاز حلقه حلقه شده بپوشانید، سیخ‌ها را داخل تابه بچینید و کره آب شده را روی جوجه‌ها بمالید. حدود نصف لیوان آب و زعفران با مقداری نمک به تابه اضافه کنید و درب آن را بگذارید. 

زمان زیادی برای پخت لازم نیست، چون مرغ‌ها حسابی ترد شده و احتمالا ظرف نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه با شعله ملایم، به خوبی می‌پزند، اما یک قلق خاص را نباید فراموش کنید. وقتی آب مرغ کاملا کشیده شد، سیخ‌ها را بچرخانید و کمی اجازه دهید تا مرغ‌ها به روغن بیفتد. فقط حواستان باشد که قرار نیست مرغ‌ها را سرخ کنید، چون جوجه سیخی باید بافتی نرم و آبدار داشته باشد. 

درهمین حال که مرغ‌ها می‌پزند، برنجتان را دم بگذارید و در صورت دلخواه در ظرفی جداگانه چند عدد گوجه و فلفل دلمه حلقه حلقه شده را تفت دهید تا در کنار جوجه سیخی‌ها سرو کنید.

ترفندی برای عطر ذغالی جوجه تابه‌ای

بله غذای شما به همین سادگی آماده می‌شود و دیگر نه ریخت وپاشی در کار است و نه خاکستری که سر جمع و جور کردن آن، با هم شیر یا خط بیندازید. البته که این جوجه هیچ وقت قرار نیست جای آن جوجه منقلی را بگیرد، اما برای وقت‌هایی که نمی‌توانید به دل کوه و دشت بزنید و بساط کباب پزون راه بیندازید، بهتری جایگزین است. همچنین در مهمانی‌ها و مجالس و حتی برای یک وعده فوری هم می‌توانید روی این جوجه حساب کنید. 

اگر هم خیلی به عطر ذغال علاقه دارید، در هنگام طبخ، افزون بر دستور پختی که گفتیم، از کمی سس باربیکیو یا ادویه مخصوص جوجه کباب و تکه‌ای ذغال استفاده کنید تا طعم نزدیکتری به جوجه منقلی داشته باشید.

اگر می‌پرسید منظورمان از ذغال چیست، باید بگوییم که برای دادن طعم ذغال به این جوجه سیخی‌ها می‌توانید به شیوه طبخ مرغ ذغالی عمل کنید، یعنی در چند دقیقه پایانی پخت، تکه‌ای ذغال سرخ شده را داخل یک کاسه کوچک فلزی گذاشته، درون تابه جوجه‌ها قرار دهید، بلافاصله چند قطره روغن روی ذغال بریزید و فورا درب تابه را ببندید تا دود ذغال حسابی در تابه پیچیده و جوجه‌هایتان بوی ذغال بگیرد.

تعجب نکنید؛ همه لطف آشپزی به همین خلاقیت‌هاست. از تجربه‌های جدید نترسید، چون شما دقیقا همان انتخابی را می‌کنید که متناسب با ذائقه خانواده است و حتما خوشایندشان خواهد بود، پس اگر ابتکاری برای جوجه سیخی سرآشپز دارید، دریغ نکنید، اما اگر طبق دستور پختی که ما برایتان گفتیم، پیش رفتید، بهتر است جوجه‌هایتان را با گوجه و فلفل سرخ یا کباب شده و همچنین رب انار همراه با برنج سرو کنید.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار