مجله آمریکایی وایرد می‌گوید با استفاده از یک نرم‌افزار توانسته است الگوی حرکتی دستگاه‌های متعلق به پلیس آمریکا را در یک رویداد سیاسی کشف کند.

مجله آمریکایی «وایرد» در گزارشی نوشت که در زمان برگزاری «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» و تظاهرات همزمان با آن، با استفاده از یک نرم‌افزار خاص توانسته است نحوه نظارت پلیس بر تجمعات مردم را بررسی کند. این مجله می‌گوید در مجموع سیگنال‌هایی را از ۳۰۰ هزار دستگاه جمع‌آوری کرده که هم آسیب‌پذیری پلیس و هم آسیب‌پذیری مردم را در این خصوص نشان می‌دهد. 

کنوانسیون ملی دموکرات‌ها ماه اوت در شهر «شیکاگو» برگزار شد و در همین میان هزاران نفر برای اعتراض به حملات مرگبار صهیونیست‌ها به نوار غزه، به خیابان‌ها آمدند. در همین حال، یک عملیات امنیتی گسترده در جریان بود. پلیس کنگره، سرویس مخفی، افسران محلی و دیگر نیرو‌ها از سراسر کشور به شیکاگو رفته بودند تا بر جمعیت نظارت کنند. 

مجله وایرد می‌گوید خبرنگاران آن با دو گوشی تلفن همراه که نرم‌افزار CSS-detection روی آن نصب شده بود، به میان جمعیت رفته‌اند. این نرم‌افزار سبب می‌شود گوشی تلفن همراه رفتاری شبیه به دکل مخابراتی داشته باشد که می‌تواند دیگر تلفن‌های همراه را فریب داده و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. با استفاده از این امکان در نهایت می‌توان به داده‌های حساسی مثل مکان دستگاه دسترسی پیدا کرد که ممکن است علیه معترضان استفاده شود. 

وایرد می‌گوید تحقیقات آن سیگنال‌هایی را از ۲۹۷ هزار و ۳۳۷ دستگاه نشان داده است که دو هزار و ۵۶۸ دستگاه مربوط به یک تولید کننده بزرگ دوربین بدنه پلیس، ۵ دستگاه مرتبط با یک سازنده پهپاد پلیس و مجموعه عظیمی از لوازم الکترونیکی مصرفی مانند دوربین، سمعک، هدفون و ... بود. با تحت نظر گرفتن یک دستگاه خاص می‌توان ظاهر شدن آن در مکان‌های مختلف را ردیابی کرده و در نتیجه الگوی حرکتی آن را پیدا کرد. به طور مثال یک سیگنال وای فای از یک پهپاد پلیس که بالای تظاهرات گسترده ضد جنگ بود، بعدا بر فراز کنسولگری اسرائیل شناسایی شد.

کوپر کوئینتین، کارشناس ارشد فناوری می‌گوید: «فناوری‌های نظارتی ردپایی از خود بر جای می‌گذارند که می‌توان آن را بعدا کشف کرد. این امر هم معترضان و هم پلیس را آسیب‌پذیر می‌کند». 

این مجله در انتها هشدار داد: «سیگنال‌هایی که ما جمع‌آوری کردیم محصول جانبی دنیای ما هستند که همه چیز در آن به یکدیگر متصل است. این واقعیتی فراگیر و نگران‌کننده را نشان می‌دهد و آن هم این است که دستگاه‌های نظامی، مجری قانون و مصرف‌کننده دائماً سیگنال‌هایی را منتشر می‌کنند که می‌تواند توسط هر کسی با ابزار مناسب رهگیری و ردیابی شود. این امر به ویژه در رویداد‌های انتخاباتی، تجمع سیاستمداران بلندپایه و سایر مقامات و اعتراضات گسترده جدی خواهد بود و یافته‌ها پیامد‌هایی برای مجریان قانون و معترضان دارد».

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار