حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری گفت: اولین روز ماه ربیع‌الاول که هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه بود مبدأ تاریخ مسلمین شد و امروز نیز، به عنوان تاریخ مبدأ جهان اسلام به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین میلاد غفاری، مدرس حوزه و دانشگاه در برنامه «سلام خبرنگار » درمورد فضائل ماه ربیع‌الاول بیان کرد: ربیع‌الاول همان گونه که از اسمش مشخص است ماه بهار و حیات و حقیقت انسانی است. 

هفت مناسبت مهم در ربیع‌الاول وجود دارد که نشان می‌دهند اتفاق‌های مهمی در عالم اسلام اتفاق افتاده است. روز اول ماه ربیع‌الاول، روز هجرت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم از مکه به مدینه است. می‌دانیم که هر دین و قوم و ملتی، یک روزی را به عنوان تاریخ مبدأ خودش قرار می‌دهد. مثلاً مسیحیت، روز اول میلاد حضرت مسیح (ع) را روز اول تاریخ میلادی خود قرار داده‌اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در عالم اسلام اتفاق‌های مهمی رخ داده‌اند. مثل ولادت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم، تاریخ فتح مکه و... که عالم اسلام، حوادث اینچنینی را زیاد داشته است. اما از میان همه آنها، با اشارات و رهنمود‌ها و راهنمایی‌های حضرت علی علیه السلام که داشتند اولین روز ماه ربیع‌الاول که هجرت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم از مکه به مدینه بود مبدأ تاریخ مسلمین شد و در اهمیت این روز، همین بس که امروز به عنوان تاریخ مبدأ جهان اسلام است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری تصریح کرد: دیشب، واقعه لیلة المبیت وجود داشت؛ شبی که حضرت علی علیه السلام با لباس حضرت محمّد صل الله علیه وآله والسلم به جای پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم و در بستر حضرت (ص) آرمیدند و این جانفشانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام در تمام تاریخ ثبت شد و پس از این واقعه، آیه ۲۰۷ سوره مبارکه بقره نازل شد «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» «و بعضی از مردم از جان خود در راه رضای خدا درگذرند؛ و خدا با چنین بندگان رئوف و مهربان است». 

یک عده‌ای از مردم هستند که جان خود را در راه پروردگار متعال فدا می‌کنند و جانفشانی می‌کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: لیلة‌المبیت، نه تنها برای حضرت علی علیه السلام یک فضیلت است بلکه برای رسول خدا صل الله علیه وآله والسلم نیز جانفشانی است. زیرا بنابر آیه مبارکه مباهله «وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» «ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم». حضرت علی علیه السلام جان پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم بودند و در واقع، حضرت محمّد صل الله علیه وآله والسلم یک تکه از جان خودشان را در آن محل قرار دادند و تشبیهی که در روایات شده تشبیه این موضوع به ذبح حضرت اسماعیل علیه‌السلام توسط حضرت ابراهیم علیه السلام است.

او افزود: روز بعد از لیلة‌المبیت، جبرئیل خوشحال خدمت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم رسید و فرمود که دیشب چه اتفاقی افتاد. یک عبادت بزرگی از انسانی چون؛ حضرت علی علیه السلام رخ داد که پروردگار متعال به حاملین عرش خود و ملائکه مباهات کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
پس چرا سال از محرم شروع میشه؟
آخرین اخبار