رئیس کل دادگستری استان تهران از ثبت ۷۶ هزار و ۵۰۰ پرونده قضایی به صورت تمام الکترونیک در استان خبر داد.

 ۲۹ خردادماه سال جاری بود که رئیس قوه قضاییه با ابلاغ «دستورالعمل هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرایند‌ها و پرونده‌های قضایی»، تمامی واحد‌های قضایی و بخش‌های مرتبط را موظف کرد تا ترتیبی اتخاذ کنند که تشکیل پرونده و فرایند‌های قضایی، ظرف مدت ۵ سال از تاریخ تصویب این دستورالعمل، به تدریج الکترونیکی شود.

در این دستورالعمل تاکید شده «الکترونیکی شدن فرایند‌ها و پرونده‌های قضایی» جایگزینی کافی و معتبر برای شیوه جاری است.

دادگستری کل استان تهران نیز همزمان با ارائه و پیگیری راهکار‌ها و پیشنهادات پیرامون اجرای برنامه‌های ابلاغی قوه قضاییه مبنی بر هوشمندسازی و بکارگیری فناوری‌های نوین در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی از سال ۱۴۰۲ ثبت تمام الکترونیک پرونده‌های قضایی را در برخی از حوزه‌های قضایی مورد پیگیری قرار داد.

تلاش برای اکترونیکی شدن فرایند‌ها و پروند‌های قضایی در دادگستری استان تهران 

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اهتمام صورت گرفته در اجرای دستورالعمل ابلاغی رئیس عدلیه در رابطه با هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرایند‌ها و پرونده‌های قضایی اظهار کرد: رویکرد اصلی دستگاه قضا، حرکت به سوی ثبت پرونده‌های قضایی به صورت تمام الکترونیک است.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به ثبت تمام الکترونیک پرونده‌های قضایی، گفت: رویکرد دادگستری کل استان تهران حرکت به سوی ثبت پرونده‌های قضایی به صورت تمام الکترونیک است که به مرور و طی زمان لازم، کاهش یا حذف مخازن فیزیکی بایگانی راکد را در سال‌های آتی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه قضایی بخش شریف‌آباد که یکی از حوزه‌های پیشگام در زمینه ثبت تمام الکترونیک پرونده‌های قضایی است، اشاره کرد و در عین حال نقش فناوری برای افزایش دقت و سرعت در رسیدگی‌ها و کاهش خطا‌ها و یا آسیب‌های موجود در روش‌های سنتی و فیزیکی را مورد مداقه قرار داد.

ثبت بیش از ۲۲ هزار پرونده قضایی به صورت تمام الکترونیک در استان تهران در سال ۱۴۰۲

القاصی خاطرنشان کرد: در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ طی نامه‌ای ثبت پرونده‌های قضایی به صورت تمام الکترونیک در استان تهران مورد تاکید قرار گرفت که موجب ثبت ۲۲ هزار و ۱۰۳ پرونده قضایی به صورت تمام الکترونیک در استان تهران شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به افزایش شتاب ثبت پرونده‌های تمام الکترونیک در حوزه‌های قضایی استان تهران، عنوان کرد: در ۵ ماهه ابتدای سال جاری با ثبت بیش از ۵۴ هزار و ۴۰۰ فقره پرونده قضایی به صورت تمام الکترونیک شاهد رشد ۶۰ درصدی استان تهران در این زمینه بوده ایم که در مجموع، طی ۱۴ ماهه گذشته بیش از ۷۶ هزار و ۵۰۰ پرونده قضایی در استان به صورت تمام الکترونیک ثبت و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی همچنین بهره‌مندی از بکارگیری سامانه‌ها برای دادرسی الکترونیک را یکی از روش‌های تسریع در رسیدگی و طی تشریفات و مواعد قانونی ذکر کرد که موجب افزایش رضایتمندی مردم می‌شود، خصوصا اینکه ضرورت مراجعه حضوری مردم به مراجع قضایی را کاهش می‌دهد.

بیش از ۸۵ درصد پرونده‌های وارده به دادگاه بخش شریف‌آباد به صورت تمام الکترونیک ثبت می‌شود

مرتضی پورکندزی، رئیس حوزه قضایی شریف‌آباد نیز با تشریح اقدامات صورت گرفته در این حوزه قضایی، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد پرونده‌های وارده به شعب این دادگاه بخش به صورت تمام الکترونیک است که همکاری و اهتمام تمامی همکاران قضایی و اداری موجب شده تا این دادگاه بخش به عنوان یک «دادگاه سبز» مطرح شود که با حذف کاغذ بیشتر پرونده‌های قضایی به صورت تمام الکترونیک ثبت می‌شوند.

پورکندزی افزود: برای دستیابی به آمار ثبت ۱۰۰ درصدی پرونده‌های قضایی به صورت الکترونیک با ضابطین هماهنگی لازم صورت گرفته و در خصوص دو موضوع اتباع و پرونده‌های با موضوع اعطای نیابت، نیازمند پیگیری و اقدام معاونت آمار و فناوری و برنامه ریزی دادگستری هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار