امیرسعید ایروانی تاکید کرد: رژیم اسرائیل سایر کشور‌های منطقه را با نابودی هسته‌ای تهدید می‌کند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: رژیم اسرائیل سایر کشور‌های منطقه را با نابودی هسته‌ای تهدید می‌کند و زرادخانه هسته‌ای آن، تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌مناسبت گرامیداشت روز بین‌المللی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای افزود: گرامیداشت این روز فرصتی برای جامعه بین‌المللی است تا رژیم اسرائیل را وادار کند بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بپیوندد و تمامی تأسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. وضعیت کنونی نگران‌کننده است، چرا که رژیم اسرائیل سایر کشور‌های منطقه را با نابودی هسته‌ای تهدید می‌کند و زرادخانه هسته‌ای آن تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود.

متن کامل سخنان سفیر ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس.

ابتدا اجازه می‌خواهم از شما به‌خاطر برگزاری این نشست تشکر کنم. همچنین، مایلم به دیگر نمایندگان بپیوندم و از جمهوری قزاقستان به‌خاطر ابتکار عمل در ترویج روز بین‌المللی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای قدردانی نمایم.

در حقیقت، گرامیداشت این روز به‌منزله ادای احترام به قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای است؛ مردمانی که در گذشته متحمل رنج شدند، اکنون نیز در رنج هستند و در آینده نیز به دلیل تأثیرات ماندگار پرتو‌های رادیواکتیو همچنان در رنج خواهند بود؛ مردمانی که اکثراً شهروند کشور‌های انجام‌دهنده این آزمایش‌ها نبوده‌اند.

گرامیداشت این روز همچنین نشان‌دهنده تعهد جامعه بین‌المللی به حفاظت از محیط زیست در برابر تأثیرات ویرانگر آزمایش‌های هسته‌ای است، بسیاری از این آزمایش‌ها فراتر از مرز‌های کشور‌های مجری انجام شده‌اند.

به همین ترتیب، به‌رسمیت شناختن این روز به‌عنوان یک رویداد بین‌المللی، نشان‌دهنده تعهد دیرپای جامعه جهانی به پایان دادن به آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای است که برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای امری حیاتی است.

آقای رئیس.

در گرامیداشت روز بین‌المللی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای، باید کشور‌هایی که دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند به ویژه مخاطب قرار گیرند، چرا که آنها توانایی انجام چنین آزمایش‌هایی را دارند؛ از سال ۱۹۴۵ تاکنون تقریباً ۲۰۰۰ آزمایش انجام شده است، که از این میان ایالات متحده آمریکا به‌تنهایی ۱۰۵۴ مورد را انجام داده است.

در زمانی که تمامی کشور‌های مسلح به سلاح‌های هسته‌ای در حال برنامه‌ریزی برای مدرنیزاسیون، به‌روزرسانی، یا افزایش عمر تسلیحات هسته‌ای و تأسیسات خود بوده و در صدد توسعه سلاح‌های هسته‌ای جدید و آسان‌تر برای استفاده هستند، پایان دادن به آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این راستا، کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای (NWSs) مسئولیت اصلی را بر عهده دارند. آنها باید تدابیر عملی برای توقف تمامی انواع آزمایش‌های سلاح‌های هسته‌ای اتخاذ کنند. در کنفرانس بازنگری NPT در سال ۲۰۰۰، کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای متعهد شدند که معاهده جامع ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) را بدون تأخیر امضا و تصویب کنند، که یکی از ۱۳ گام عملی برای اجرای ماده ۶ NPT است.

کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای مسئولیت اصلی را برای لازم‌الاجرا شدن معاهده جامع ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) بر عهده دارند و باید در این تلاش پیش‌قدم شوند. تصویب این معاهده توسط کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای گامی مهم در جهت بازسازی اعتماد کشور‌های غیرهسته‌ای (NNWSs) و جامعه بین‌المللی خواهد بود.

وضعیت کنونی نشان می‌دهد که صرف‌نظر از میزان اهمیت مهلت‌های داوطلبانه در مورد آزمایش‌های هسته‌ای، این مهلت‌ها نمی‌توانند جایگزین ممنوعیت جهانی، جامع و الزام‌آور قانونی برای تمامی انواع انفجار‌های هسته‌ای، از جمله به شیوه‌های جایگزین، باشند.

آقای رئیس.

گرامیداشت این روز همچنین فرصتی برای جامعه بین‌المللی است تا رژیم اسرائیل را وادار کند بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بپیوندد و تمامی تأسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. وضعیت کنونی نگران‌کننده است، چرا که رژیم اسرائیل سایر کشور‌های منطقه را با نابودی هسته‌ای تهدید می‌کند و زرادخانه هسته‌ای آن تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود.

آقای رئیس.

با گرامیداشت این روز، باید بار دیگر تعهد خود را به هدف والا و انسانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای که تنها تضمین مطلق علیه تهدید یا استفاده از این سلاح‌های غیرانسانی است، تجدید نماییم.

جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان یکی از امضاکنندگان CTBT، این معاهده را گامی در جهت خلع سلاح هسته‌ای می‌داند و در این راستا معتقد است که این معاهده نمی‌تواند جایگزین حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای شود. در نتیجه، خلع سلاح هسته‌ای باید همچنان اولویت اصلی جامعه بین‌المللی باقی بماند و تمامی انواع آزمایش‌های هسته‌ای باید به‌طور قاطع ممنوع شوند. چنین آزمایش‌هایی نه تنها مغایر با روح و متن CTBT است، بلکه مهم‌تر از آن، نقض تعهدات حقوقی کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای ذیل ماده ۶ NPT محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار