آجرلو کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اکنون در میان افراد حاضر در رژیم صهیونیستی، دوقطبی شکل گرفته که از حالت سیاسی به بدنه اقتصادی و اجتماعی جامعه رسیده است.

حسین آجرلو کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در ارتباط با بحث اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی و ورود جدی بخش‌های خدماتی این رژیم به اعتصابات می توان به چند نکته اشاره کرد. نکته اول و واقعیت مشکلاتی اساسی است که صهیونیست ها در ۵ سال اخیر در عرصه سیاسی و اجتماعی درگیر آن شده اند یعنی حتی قبل از طوفان الاقصی به دلیل تعدد انتخابات و عدم دستیابی به نتایج و اهداف مطلوب بحث دو قطبی شدن داخل این رژیم جدی شده است.

وی ادامه داد: اکنون در این رژیم دوقطبی شکل گرفته که این دو قطبی از حالت سیاسی به بدنه اقتصادی، اجتماعی و کارگری جامعه رسیده است. این دو قطب جامعه صهیونیستی به دو گونه متفاوت از سیاست اعتقاد دارند همین نیز مشکلاتی زیادی را میان جناح راست و چپ صهیونیست‌ها ایجاد کرده است.

وی افزود: در همین قضیه جنگ غزه و تبادل اسرا ما شاهد آن هستیم که این دو قطبی به قدری عمیق است که یک سمت در داخل سرزمین‌های اشغالی موافق جنگ است و بخش عمده‌ای از صهیونیست‌ها نیز به دنبال توافق هستند. این یکی از دلایل عمیق شدن این دو قطبی در داخل سرزمین های اشغالی است.

آجرلو تاکید کرد:عامل دوم که در این زمینه وجود دارد آن است که اصولا بسیاری از صهیونیست‌ها چه در داخل و یا مقاماتی که در خارج از رژیم صهیونیستی قرار دارند متحد این رژیم هستند به این نتیجه رسیدند که شخص نتانیاهو به دلیل سیاسی کاری عملا به روند تحولاتی که باید انجام شود  خدشه وارد کرده است و عملا مذاکرات و مسائل را به بن بست می‌کشد. این مسئله هم بسیار مهم است و این تحلیل موجب شده که فشار‌ها به  سمت نتانیاهو افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد:‌بحث دیگر موضوع محور فلادلفیا است. تسلط بر محور فیلادلفیا اکنون به موضوعی نظامی و امنیتی تبدیل شده و این شکاف بین نظامیان و امنیتی‌ها و سیاسیون مانند نتانیاهو مشکلات خاص خود را به وجود آورده است. اما در کنار اینها بحث ساحت گروه‌های مقاومت فلسطین نیز مطرح می شود.

به گفته آجرلو  به نظر می‌رسد حماس نیز در راهبرد خود در ایجاد عملیات روانی و جنگ روانی در داخل سرزمین‌های اشغالی به نتیجه رسیده است و کار را به جایی رسانده که آن انسجامی که صهیونیست‌ها توانسته بودند تا حدی بعد از عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کنند با همین عملیات  و جنگ روانی گروه‌های مقاومت چه در فلسطین  و چه در لبنان تبدل به شکستی برای نتانیاهو شود.

وی درباره معترضین و درخواست‌های آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: درباره افرادی که برای آزادی اسرا فعالیت می‌کنند دو عامل وجود دارد اولین افرادی  هستند که معتقدند باید بحران میان فلسطینیان در قالب بحث دو کشوری و سازش باید حل و فصل شود و می‌گویند جنگ به نفع هیچ یک از دو طرف درگیر نیست.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا گفت:  بخش دیگری هستند که می‌گویند اول اسرا را آزاد کنیم و بعد از آن وارد جنگ گسترده شویم. این دو دیدگاه متفاوت است و به نوعی به آزاد سازی اسرا دیدی تاکتیکی دارند، اما راهبرد را تداوم جنگ می‌دانند. در حالی که دسته اول راهبردشان پایان جنگ میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها است تا منطقه به ثبات برسد.

وی در انتها گفت:‌به نظر می‌رسد طرفداران راه دوم و آن‌هایی که به دنبال عقب نشینی تاکتیکی برای آزاد سازی اسرا و تداوم جنگ بوده در میان صهیونیست‌ها بیشتر هستند و مقاومت هم آن را درک کرده و در مذاکرات و جلسات تنها به دنبال آتش بس دائمی رفته و تنها به آن رضایت می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار