مدیر تعاون روستایی لرستان گفت: خرید تضمینی کلزا در ۱۲ مرکز سطح استان به پایان رسیده و تاکنون ۵۰ درصد از طلب ۲ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریالی کشاورزان از سوی شرکت طرف قرارداد پرداخت شده است.

غلامعلی فتحی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه پرداخت مابقی مطالبات کلزاکاران در حال انجام است،  اظهار کرد: سه هزار و ۵۳۴ تن کلزا پارسال از کشاورزان لرستان خریداری شد که امسال با برداشت حدود ۶ هزار ۳۱۷ تن رکورد بی نظیر حدود ۲ برابری در تولید این محصول در استان به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه از پایان اردیبهشت ماه سال جاری خرید تضمینی کلزا از کشاورزان آغاز و تا دهه اول شهریورماه ادامه داشت، افزود: باتوجه به هماهنگی صورت گرفته با وزارت جهادکشاورزی در خصوص خرید کلزا از کشاورزان و برنامه امسال مبنی بر واگذاری این مهم به کارخانجات تولید روغن، هماهنگی‌های لازم با هلدینگ (شرکت تجاری) طبیعت به عمل آمد.

مدیر تعاون روستایی لرستان با اشاره به اینکه قیمت خرید هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا توسط وزارت جهاد کشاورزی ۳۵۰ هزار ریال اعلام شد، بیان کرد: سطح زیر کشت کلزای استان حدود سه هزار و ۲۵۰ هکتار بود که برای اولین بار رکورد بیشترین برداشت این محصول توسط کلزا کاران سلسله با برداشت چهار هزار و ۴۱۰ تن شکسته شد.

فتحی یادآور شد: دانه روغنی کلزا علاوه بر استراتژیک بودن، از نظر اقتصادی برای کشاورز بسیار مقرون به صرفه است و باعث افزایش توان زمین در کشت‌های بعدی می‌شود، از این رو ترویج کشت محصولاتی از این قبیل که نیاز کمتری به آب دارند از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اضافه کرد: همچنین امسال ۶۵۰ تن کاملینا در ۶ مرکز خرید از کشاورزان استان به قیمت هر کیلوگرم ۳۳۰ هزار ریال خریداری شد که طلب این کشاورزان به طور کامل تسویه شده است.

مدیر تعاون روستایی لرستان ادامه داد: کشاورزان استان سال گذشته بیشترین سطح زراعی کاملینای کشور را به خود اختصاص دادند و برای دومین دوره کشت این محصول در سطح پنج هزار هکتار انجام و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت شد، که در سطح زیر کشت و میزان تولید رتبه نخست کشور را کسب کرد.

فتحی با اشاره به خریداری ۱۶۱ هزار تن گندم در ۲۸ مرکز خرید تعاون روستایی استان به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵ هزار ریال در سطح تمام شهرستان‌های استان گفت: با توجه به تمهیدات پیش بینی شده در وزارت جهاد کشاورزی تا پایان شهریورماه تمام طلب گندمکاران پرداخت شود.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد که سالانه حدود سه و نیم تن انواع محصولات کشاورزی از این سطح برداشت می‌شود.

 

برچسب ها: کلزا ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.