مدیرکل تعاون روستایی لرستان گفت: پنج هزار و ۴۰۰ تن کلزا امسال از کشاورزان استان خریداری شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۵۰ درصدی داشته است.

غلامعلی فتحی اظهار کرد: سال گذشته سه هزار و ۵۳۴ تن کلزا از کشاورزان لرستان خریداری شد که نسبت به سال ماقبل افزایش ۶۳ درصدی داشت.

وی افزود: سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع لرستان به کشت کلزا اختصاص یافته که شهرستان سلسله با یک هزار و ۴۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل تعاون روستایی لرستان با اشاره به اینکه تاکنون سه هزار و ۸۰۰ تن کلزا از مزارع سلسله برداشت شده است عنوان کرد: پس از آن شهرستان‌های کوهدشت و خرم آباد هریک با برداشت ۳۵۴ و بروجرد با ۳۱۲ تن کلزا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فتحی ادامه داد: دانه روغنی کلزا علاوه بر استراتژیک بودن، از نظر اقتصادی برای کشاورز بسیار مقرون به صرفه است و باعث افزایش توان زمین در کشت‌های بعدی می‌شود، از این رو ترویج کشت محصولاتی از این قبیل که نیاز کمتری به آب دارند از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۵۵۰ تن کاملینا از کشاورزان لرستانی خریداری شده که شهرستان کوهدشت با برداشت ۲۵۸ تن بیشترین برداشت این محصول را داشته است.

وی با بیان اینکه لرستان سال گذشته بیشترین سطح زراعی کاملینای کشور را به خود اختصاص داده بود افزود: سال گذشته لرستان برای دومین دوره، کشت این محصول را در سطح پنج هزار هکتار انجام داد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن برداشت کرد که در سطح زیر کشت و میزان تولید، رتبه نخست کشور را کسب کرد.

فتحی تصریح کرد: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا و کاملینا تا پایان شهریور ماه در استان ادامه خواهد داشت که قیمت خرید کلزا ۳۵۰ هزار ریال کاملینا نیز ۳۳۰ هزار ریال است.

وی بیان کرد: ۲۸ مرکز تخصصی گندم، ۱۲ مرکز کلزا و ۶ مرکز کاملینا تحت پوشش شبکه گسترده تعاون روستایی در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان کار خرید را بصورت شبانه روزی انجام می‌دهند.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد.

 

برچسب ها: کلزا ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.