مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه یزد گفت: طبق اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، این دانشگاه در زمینه‌های فناوری کوانتوم حائز چندین رتبه برتر شد.

علی میروکیلی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه یزد گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) داده‌های مربوط به تولیدات علم در دانشگاه‌های ایران در زمینه‌های فناوری کوانتومی را بر اساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس (WOS) ارائه داده است.

وی اظهار کرد: طبق اعلام این مؤسسه دانشگاه یزد در زمینه‌های دورنوردی کوانتومی و تکرارکننده کوانتومی رتبه نخست، توزیع کلید کوانتومی رتبه سوم و یون‌های به دام افتاده رتبه هشتم را در بین دانشگاه‌های کشور اعم از جامع، صنعتی، علوم پزشکی و آزاد کسب کرده است.

وی با بیان اینکه فناوری کوانتوم یک موضوع مهم در حوزه دانش است گفت: اولین انقلاب کوانتومی در قرن بیستم منجر به ساخت قطعاتی همچون ترانزیستور شد و تحول بزرگی را در فناوری ماشین‌های محاسباتی پیشرفته نظیر ساخت رایانه و سپس ورود به دنیای اینترنت به وجود آورد.

فناوری‌های کوانتوم، سه دسته اصلی محاسبات کوانتومی، ارتباطات کوانتومی و حسگر‌ها و سنجش کوانتومی را در بر می‌گیرد؛ محاسبات کوانتومی شامل شبکه فوتونیک، مدار ابررسانا، کیوبیت چرخشی، اتم‌های خنثی (سرد)، یون‌های به دام افتاده، ارتباطات کوانتومی شامل توزیع کلید کوانتومی، دورنوردی کوانتومی، تکرارکننده کوانتومی و حس‌گر‌ها و سنجش کوانتومی شامل ساعت کوانتومی، تصویربرداری کوانتومی و رادار کوانتومی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.