مدیر جهادکشاورزی سردشت گفت: برداشت سماق از هزار هکتار از مناطق جنگلی این شهرستان آغاز شد.

احمد علی‌پور مدیر جهادکشاورزی سردشت گفت: این شهرستان با حدود هزار هکتار باغ سماق رتبه نخست آذربایجان‌غربی و همچنین منطقه را در اختیار دارد و بیش از ۹۰ درصد محصول سماق تولید شده سردشت، در بازار سایر استان‌های کشور عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت این محصول حدود ۲.۵ کیلوگرم در هر هکتار است، افزود: سردشت با توجه به شرایط خاص توپوگرافی و اقلیم آب و هوایی یکی از مناطق مستعد کشور برای کشت و توسعه مزارع سماق به شمار می‌رود.

مدیر جهادکشاورزی سردشت با بیان اینکه سماق این شهرستان به صورت کاملا طبیعی و بدون سموم و کود کشاورزی پرورش و تولید می‌شود، اضافه کرد: سماق سردشت دارای طعم و بوی مطبوع و رنگ زیبایی است به همین خاطر طرفداران زیادی در سطح کشور دارد.

وی ادامه داد: بارش سالانه مناسب، مقاومت نسبت به خشکسالی، نبود آفتی خاص برای سماق باعث شده که این محصول به صورت دیم تولید شود و علاوه بر آن بخشی از باغات سماق این منطقه خودرو هستند و انسان در کاشت آن هم دخالتی نداشته است.

علی‌پور گفت: نکته قابل تامل در مورد سماق سردشت این است که سماق این شهرستان از رقم قهوه‌ای برداشت این محصول در مناطق مختلف این شهرستان به صورت دسته جمعی (هه‌ره‌وه‌ز) و با استفاده از دست انجام می‌شود.

وی در خصوص راه اندازی صنایع تبدیلی وابسته به سماق سردشت نیز اظهار کرد: یک واحد تولیدی تولید و بسته بندی سماق به صورت پودر و در وزن‌های مختلف در مراحل آخر تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.

وی افزود: با توجه به مرغوبیت و بازارپسندبودن سماق سردشت در حال رایزنی و اقدامات برای صادرات این محصول به کشور‌های منطقه هستیم که در صورت موافقت با آن می‌تواند در افزایش دسترنج باغداران این منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

سماق در شهرستان مرزی سردشت در مزارع شیب‌دار و دیمی و به صورت نهال و پاجوش کشت می‌شود که به دلیل رنگ و طعم مطبوع آن از سماق‌های بسیار مرغوب در کشور است.

مردم این منطقه پیش از فرا رسیدن فصل پاییز (شهریورماه) خوشه‌های خشک سماق را از درختان جدا کرده و پس از آماده کردن آن را به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.