فعال سیاسی اصولگرا گفت: عده‌ای دم از عدالت‌خواهی می‌زنند اما عملاً به گونه‌ای رفتار می‌کنند که خلاف آن را نشان می‌دهد.

 محمد حسن قدیری ابیانه فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به چگونگی تحقق عدالت توسط دولت اظهار کرد: عدالت یکی از محورهای اصلی نظام، مطالبه به حق مردم و از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب و امام خمینی است اما همواره افرادی هستند که عدالت چندان به مذاق آنها خوش نمی‌آید یا اصولاً مسئولیت‌هایی نمی‌پذیرند که بتوانند به واسطه آن تحقق عدالت را در جامعه میسر کنند بلکه به دنبال سهم خواهی و ثروت اندوزی برای خود هستند.

قدیری ابیانه افزود: همچنین عده‌ای هستند که صادقانه دم از عدالت می‌زنند اما طرح‌ها و بینش آنها عملاً خلاف این موضوع را ثابت می‌کند در حالی که شعار عدالت طلبی از زبان آنها نمی‌افتد، از طرفی  منابع حکومت و دولت متعلق به همه مردم است و جز اموال عمومی محسوب می‌شود، آیا این اموال به عدالت توزیع می‌شود؟ لذا ما باید مراقب مدعیان عدالت باشیم.

ثروتمندان ده ها برابر جمعیت فقیر کشور از یارانه سوخت استفاده می‌کنند/  برای پایین نگه داشتن نرخ بنزین ماهانه از جیب هر ایرانی ۵میلیون تومان برداشت می‌شود 

قدیری ابیانه تصریح کرد: به عنوان مثال نفت خام حدود ۸۰ دلار در بشکه قیمت دارد و متعلق به همه مردم است و تمامی افراد جامعه در آن سهم دارند در حالی که گل سرسبد محصولات نفتی، نفت سفید، گازوئیل و بنزین است. ما نفت سفید را بعد پالایش به بشکه‌ای کمتر از نیم دلار می‌فروشیم و گازوئیل را نیز به قیمتی بسیار ارزان یعنی بشکه‌ای کمتر از یک تا دو دلار عرضه می‌کنیم و این مسئله را عدالت می‌نامند در حالی که چنین نیست. چرا باید بنزین را به کمتر از ۵ تا ۱۰ دلار در بشکه بفروشیم؟ مطلبی که باید به آن اشاره کرد این است که ۱۰ درصد جمعیت ثروتمند ایران ۳۰ برابر ده درصد جمعیت فقیر از این یارانه استفاده می‌کنند و این در حالیست که عده‌ای شعار عدالت سر می‌دهند و خلاف آن عمل می‌کنند. 

فعال سیاسی اصولگرا متذکر شد: مجموع یارانه‌های سوخت ما به صد میلیارد دلار در سال می‌رسد که به صورت پنهان نیز پرداخت می‌شود به عبارتی دیگر معادل ساخت ۵ میلیون خانه ۱۰۰ متری را در طی یک سال صرف پرداخت یارانه سوخت می‌کنیم. حال این سوال به وجود می‌آید که چرا ما باید از جیب هر ایرانی ماهانه ۱۰۰ دلار برداشت کنیم تا قیمت بنزین ارزان بماند آیا این عادلانه است؟من معتقدم که این یک خیانت است البته کسانی که این کار را می‌کنند چنین قصدی ندارند اما در واقع این امر صورت می‌گیرد و متاسفانه رسانه‌ها نیز ابعاد این موضوع را برای مردم به درستی روشن نمی‌کنند.

بیشتر منابع ارز نیمایی نصیب رانتخواران می‌شود/ نرخ های چندگانه ارز سبب ساز بی عدالتی است

وی با بیان اینکه عرض  ترجیحی و نیمایی سبب‌ساز بروز رانت و فساد است، ادامه داد: ارز کشور متعلق به همه مردم است و چرا باید حق مردم با نرخ‌های چندگانه به وارد کنندگان عرضه شود؟ بهانه این است که قرار است جنس‌ها ارزان‌تر عرضه شود تا مردم بتوانند راحت‌تر خرید کنند اما واقعیت این است که بخش قابل توجهی از این منابع ارزی نصیب رانتخواران و ویژه خواران می‌شود در حالی که می‌تواند درجای بهتری هزینه شود لذا این نوع نگاه به عدالت و حق مردم ضربه می‌زند.

وی با اشاره به لزوم واقعی شدن نرخ بنزین برای تحقق عدالت اجتماعی متذکر شد: مردم باید آگاه باشند که برای پایین نگه داشته شدن قیمت بنزین ماهانه از جیب هر ایرانی ۱۰۰ دلار معادل حداقل ۵ میلیون تومان هزینه می‌شود، ثانیاً باید اطمینان حاصل کنند که در صورت واقعی شدن قیمت بنزین حق آنها به خودشان بازگردانده می‌شود و به نظر می‌رسد که اکنون کسانی در دولت هستند که برای بازگرداندن اعتماد به مردم با موانعی مواجه هستند، همچنین معتقدند کسانی که مانع ایجاد عدالت در جامعه می‌شوند باید رسوا شوند. 

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: معتقدم که مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین باید تا قبل از اعمال آن به حساب مردم واریز شود اما اعلام شود که تا قبل از واقعی‌سازی قیمت‌ها امکان برداشت ندارد و پس از واقعی شدن هر ماه به حسابشان واریز گردد. لذا مردم باید حس کنند که می‌توانند حق خود را از افزایش قیمت حامل‌های انرژی دریافت کنند در این صورت است که شاکی نخواهند شد و اتفاقاً پیگیر واقعی سازی هرچه سریعتر قیمت‌ها خواهند شد.

قدیری ابیانه بیان کرد: همچنین معتقدم که اعمال یک سیاست تدریجی در این زمینه درست نیست چرا که اگر بی‌عدالتی وجود دارد چرا باید در رفع ظلم و تبعیض وقت را تلف کرد؟ بهترین سیاست این است که دولت به یکباره نرخ جدید بنزین را اعلام کند و چنانچه مردم اطمینان حاصل کنند که حق خود را خواهند گرفت و اعتراضی نیز نخواهند کرد همچنین دولت باید اعلام کند که هر کسی اغتشاش کند حق یارانه سوخت خود را از دست خواهد داد. ‌

وی در پایان گفت: مردم باید بدانند که بیت المال و خزانه دولت متعلق به آنان است  در حالی که یکی از انتقاداتی که به دولت‌ها برای بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی وارد می‌شود این است که قوه مجریه می‌خواهد کسری بودجه خود را از جیب مردم تامین کند، حال سوال این است که اگر دولت نتواند هزینه‌ها از جمله مثلا پرداخت حقوق معلم‌ها را تامین کند پس باید چه کند ؟معتقدم رسانه‌ها باید کمک کنند فرهنگ عدالت شناسی و عدالت خواهی به درستی گسترش پیدا کند.

خبرنگار: فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
من خودم قاچاقچی سوخت می شناسم ماهانه بیش از 500 میلیون تومان از راه قاچاق سوخت به جیب می زنه جالبه یک ریال هم مالیات نمیده برخی ها میگن این دانه درشت ها چندین برابر این درمیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
واقعا اینها نمی دونند رئیسی با اقتصاد کشور چه کار کرده؟! عامل اصلی دونرخی شدن بیشتر کالاها و گسترش رانت خواری و دلالی دولت سیزدهم بود.
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد گروسیان
۱۰:۰۲ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
سلام..
چرا خودروی برقی وارد نمی‌کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
خودروی برقی به محیط زیست آسیب میزنه امیدوارم همه گیر نشه
تولید و بازیابی باتریهایی که تو این خودروها استفاده میشه آلودگیش ده ها برابر از بنرین و سایر سوختهاس
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۹:۴۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
خواهش مندیم قیمت بنزین رو افزایش بدن طرف میلیاردر هس یارنه سوخت میگیره این کجای عدالت هست
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۹:۴۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
خواهش مندیم قیمت بنزین رو افزایش بدن طرف میلیاردر هس یارنه سوخت میگیره این کجای عدالت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
خواهش مندیم قیمت بنزین رو افزایش بدن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۲۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
میشه شما خواهش نکنی
Netherlands (Kingdom of the)
منصور
۰۹:۳۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
اگه گران نشه از جیب مردم برداشته میشه ولی سودش را بازم ملت میبرن
ولی اگه گران بشه بازم از جیب ملت میره ولی معلوم نیست تو جیب کی میره / خیلی داری برا ملت دلسوزی میکنی / نکنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
کالاهای تنظیم بازاری خیلی اوقات کمیاب یا محدود است درحالیکه خارج از بسته بندی و بدون منشاء واضح با قیمت بالاتر توسط بعضی کاسب ها عرضه می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
آقاى قديرى ابياته
بله اقشار مرفه چندين برابر سهم عادلانه خود از يارانه هاى پنهان مصرف مى كنند، اما اعداد و ارقام شما مضحك است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
چی دارید می گویید بنزین و سوخت گران شود زندگی مردم عادی مختل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
قیمت بنزین را با توجه به درآمد مردم ایران با کشورهای دیگر مقایسه کنید ...و از تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی جلوگیری کید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
حقوق دلاری=بنزین دلاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
کاملا درسته

ولی این امر برای ابیانه بیسواد نادان و نجومی ثقیل و غیر قابل فهم است

برای تمام نجومی های بیسواد و نادان امثال این فرد فهم حرف شما ثقیل است

فقط دانشمندان هستند که بیان خوب شما را درک می کنند

نه امثال ابیانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
تنها جایی که ما حاضریم از جیبمون خرج بشه همینجاست، می خواین قیمت بنزین را بالا ببرین خب ببرین ولی جوری برنامه بچنین سودش بره تو جیب مردم نه ثروتمندان
United Arab Emirates
مزدک
۰۸:۰۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
شما یارانه سوخت رو برداری ون مثلا پنج میلیون تومان رو برمیگیردنوی به جیب هر ایرانی؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
زمان جناب روحانی هم با این حرف ها بنزین را به ۳ هزار تومان رساندند برای فقیر چه کردند ۶۰ هزار تومان گذاشتند روی یارانه اجناس و کرایه ها ۱۰۰ برابر شد وباز قشر فقیر ضرر کرد پس بیخودی اسم قشر فقیر رو نیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
چندین بار این حرف ها در مورد بنزین زده شده و به بهانه کمک به نیازمندان بنزین گران شده ولی درنهایت با گران شدن بنزین این نیازمندان بودن که ضربه خوردن نمیدونم چطور بعضی ها بازم به این حرف ها توجه میکنن
آخرین اخبار