معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بازارچه باغ گلستان خرم‌آباد با ارایه محصولات ویژه می‌توانند نقش مهمی در ارائه فرهنگ اصیل لرستان داشته باشند.

 عباس حمزه‌ای روز سه‌شنبه در نشست هماهنگی با غرفه داران بازارچه صنایع دستی مجموعه تاریخی قلعه فلک الافلاک اظهار کرد: غرفه داران این بازارچه باید به ارائه محصولات با نقوش آثار تاریخی استان بویژه قلعه فلک الافلاک بپردازند.

 

وی با اشاره به سفر ارزیاب یونسکو در هفته آینده به خرم آباد گفت: توجه به آراستگی غرفه‌ها، ارائه محصولات بومی و محلی استان، ارائه فرهنگ و هنر اصیل استان در این بازارچه ضروری است.

 

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: غرفه داران بازارچه باغ گلستان در محوطه قلعه فلک الافلاک به عنوان شهروندان لرستانی و نماینده هنرمندان صنایع دستی، می‌توانند نقش مهمی در ارائه فرهنگ و هنر لرستان و نشان دادن هنر‌های سنتی و صنایع دستی داشته باشند.

 

"دره خرم‌آباد" به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال محسوب می‌شود.

 

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بر بلندای تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام‌های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگار‌های شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می‌دهند.

 

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می‌گیرد.

 

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت‌های استان نهفته هستند.

 

برچسب ها: لرستان ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.