کتاب «ازدواج سفید در ایران! علل، آثار و راهکار‌های برون رفت» نوشته حجت الاسلام جلال عراقی توسط نشر پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی به زیور طبع آراسته شد.

کتاب «ازدواج سفید در ایران! علل، آثار و راهکار‌های برون رفت» با هدف تبیین چیستی، چرایی و درمان معضل ازدواج سفید در چهار بخش نگاشته شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

موضوع ازدواج از زوایای مختلف قابل بررسی و ارزیابی است؛ امروزه یکی از مسائل جدید در این مورد، ازدواج بدون قیدوبند، بدون هرگونه مسئولیت و تعهد نسبت به یکدیگر و فرزندان و تنها امری مشارکتی برای تأمین نیاز‌های جنسی، مالی و… است که از آن به «ازدواج سفید»، «هم‌خانگی» یا «هم‌باشی» یاد می‌شود. اتفاقی که از نظر سنت و شرع، برای خانواده‌های اصیل ایرانی پذیرفتنی نیست. بررسی این پدیده ناخوشایند در ایران، علل و ریشه‌های شکل‌گیری آن به‌جای مسیر مستقیم ازدواج سنتی، عرفی و شرعی، پیامد‌های زیان‌بار آن، نسبتش با نکاح معاطاتی و ارائۀ راهکار‌هایی برای توقف یا کاهش آن موضوع بحث این کتاب است.

محور اصلی این پژوهش، پدیدۀ ازدواج سفید به‌عنوان مقوله‌ای اثرگذار در مناسبات سبک زندگی است و محتوای علمی آن در چهار بخش و یک خاتمه به شرح ذیل تنظیم شده است:

در بخش اول مواردی هم‌چون مفهوم‌شناسی و مبانی نظری ازدواج سفید در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم به آسیب‌شناسی و بیان پیامد‌های اجتماعی و فرهنگی ازدواج سفید در ایران پرداخته شده است.

در بخش سوم علل و زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بروز چنین پدیده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش چهارم نیز به ارائۀ راهکار‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی درمان پدیده ازدواج سفید پرداخته‌ایم.

در خاتمه هم جمع‌بندی و حاصل علمی این پژوهش بیان شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار