به گفته یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، مصرف همزمان دو نوع دارو با دو کارکرد مختلف برای درمان سرفه کودکان خطرناک است.




یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه ترکیب داروهای سرکوب کننده سرفه و رقیق کننده خلط خطرناک است، گفت: برای درمان سرفه کودکان، ترکیب داروهای موکولیتیک (رقیق کننده خلط) و ضد سرفه توصیه نمی شود؛ چرا که می تواند منجر به خفگی در کودکان شود.

او توضیح داد: داروهای ضد سرفه، از جمله شربت ها، به دو دسته ضد سرفه و موکولیتیک تقسیم می شوند. داروهای ضدسرفه بر مرکز سرفه در قشر مغز و گیرنده های سرفه تأثیر می‌گذارند و باعث کاهش سرفه می‌شوند. اما موکولیتیک‌ها مخاط گلو را رقیق کرده و تولید خلط را تحریک می‌کنند. برخی از داروهای این گروه نیز التهاب لوله‌ها و مجازی تنفسی را تسکین می دهند.

این مهم است که در نظر داشته باشیم که ترکیب داروی ضدسرفه و موکولیتیک اشتباه است و درمان را سخت می‌کند چرا که در این صورت خلط مایع می شود، اما به دلیل مسدود شدن رفلکس سرفه، کودک قادر به سرفه کردن و خارج کردن آن نخواهد بود. در نتیجه، مخاط شروع به تجمع در برونش که قسمتی از دستگاه تنفسی است، می کند. علاوه بر این، موکولیتیک ها نباید به کودکان زیر شش سال داده شود چرا که به دلیل ساختار اندام های گوش و حلق و بینی و دستگاه تنفسی، زمانی که مخاط مایع می شود، کودک ممکن است حتی بیشتر از ترشحات خود خفه شود.

به گفته پزشک، این عقیده در بین والدین وجود دارد که ابتدا باید سرفه خشک را به سرفه مرطوب تبدیل کرد و سپس به رفع خلط پرداخت؛ اما این روش درمانی همیشه قابل توجیه نیست. به خصوص در مورد کودکان و نوجوانان بالای ۱۲ سال. بیشتر احتمال دارد سرفه خشک داشته باشند که عمدتاً به دلیل عفونت های ویروسی یا رفلاکس معده به مری است. در این صورت، بهتر است بلافاصله سرفه را در همان ابتدا مسدود کنید و آن را به حالت مرطوب منتقل نکنید. این متخصص گفت در واقع، این یک اضافی در درمان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار