مراسم نکوداشت ثبت ملی مجمع بران در مسجد خاتم الانبیاء روستای نوده پسیخان شفت برگزار شد.

اهالی روستای نوده پسیخان از توابع شهرستان شفت هر سال با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و بر اساس رسمی دیرین، با پخت انواع غذا‌ها و قرار دادن آنها در سینی‌هایی بزرگ به نام مجمع، پس از برگزاری مراسم سینه زنی و نوحه خوانی، از عزاداران حسینی در مسجد محلشان پذیرایی می‌کنند.

مراسم مجمع بران روستای نوده پسیخان شفت با شماره ثبت ۲۹۳۳ در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفت.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به برگزاری مراسم نکوداشت ثبت ملی مجمع بران در مسجد خاتم الانبیاء روستای نوده پسیخان شفت گفت: مجمع‌بران یکی از مراسم سنتی این روستا است که اهالی در ماه‌های محرم و صفر غذا‌های نذری خود را به سبکی خاص به مسجد محل می‌رسانند و کنار همدیگر و دور سفره سرو می‌کنند.

او با بیان اینکه این آیین و اثر ناملموس در تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی و جمعی استان اثربخش است، افزود: داشته‌های فرهنگی و تاریخی هر کشور با ارزش‌ترین ثروت‌های آن کشور هستند و ما در اداره کل میراث فرهنگی گیلان وظیفه داریم در جهت پاسداشت این داشته‌ها و آثار ارزشمند تلاش کنیم.

نکوداشت ثبت ملی مجمع بران در شفت

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: هدف این است بخش عمده‌ای از آثار ناملموسی که احتمال از بین رفتن آنها در طول سال‌ها و نسل‌های آینده وجود دارد را جمع آوری و به آیندگان منتقل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.