مدارس کاشان با وجود پذیرش و استخدام ۳۶۰ معلم و بهره‌برداری از هفت واحد آموزشی ، اما هنوز با مشکلات و کمبودها دست و پنجه نرم می کند.

بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌شود، اما آموزش و پرورش کاشان با وجود همه برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با مشکلاتی فراتر از یک شهرستان روبرو است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

غلامرضا بخشی موحد اظهار کرد: افزایش تعداد دانش‌آموز در مدارس کاشان در حالی است که هم در حوزه تعداد مدرسه و کلاس درس، هم در بخش تجهیزات آموزشی با کمبود روبرو هستیم.

وی افزود: کاشان یک منطقه صنعتی و مهاجرپذیر است و علت بخشی از کمبودهای مدارس ما مربوط به حضور دانش‌آموزان اتباع و مهاجرانی است که خانواده آنها جهت اشتغال به کاشان سفر کرده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش کاشان، تصریح کرد: کمبود تجهیزات و تکنولوژی آموزشی سومین مشکل در حوزه آموزش و پرورش کاشان است، به‌طوری که  استقبال دانش آموزان از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، بیشتر از امکانات ما است.

وی افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام آموزش و پرورش، با اعتبارهای دولتی تکمیل نمی‌شود و همچنان نیازمند مشارکت نیکوکاران در ساخت و تجهیز مدرسه هستیم و این در حالی است که ۷۰ هزار دانش‌آموز در ۳۵۰  واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

بخشی موحد تصریح کرد: توسعه و تجهیز کانون‌های فرهنگی، هنری و ورزشی یکی از ضرورت‌های نظام آموزشی مدرن است، در حالی که آموزش و پرورش کاشان با کمبود فضاهای مکمل کلاس و مدرسه برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان روبرو است.

مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: توجه به مسائل رفاهی معلمان نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند به  تقویت نظام آموزشی و اجرای رسالت آموزش و پرورش منطبق با سند تحول بنیادین کمک کند.

اتباع ساکن در کاشان نیازمند ۵۰ مدرسه هستند

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز کاشان گفت: فعالیت ۲۲۰۰ واحد صنعتی در کاشان، باعث جذب نیروی کار به این شهرستان شده است که این میزان مهاجرپذیری موجب شده ظرفیت‌های کاشان از جمله تعداد مدرسه، با کمبود روبرو شود.

محمد کتابچی گفت: سکونت جمعیتی حدود ۸۰ هزار اتباع ثبت نام شده و ثبت نام نشده در منطقه کاشان، حدود ۹۰۰۰ دانش‌آموز را به مدارس تزریق کرده است که فقط برای تحصیل آنها نیازمند ۵۰ مدرسه هستیم.

وی افزود: ظرفیت مدارس کاشان برای جمعیت بومی آن پاسخگو است و بار سنگین کمبود مدارس مربوط به حضور مهاجران اتباع و افراد غیربومی است به طوری که دو سوم دانش آموزان منطقه راوند، اتباع و مهاجر از سراسر کشور هستند.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز کاشان گفت: کمبود مدرسه، ۵۰ مدرسه تخریبی، دو شیفت بودن مدارس و جمعیت۴۰ نفری کلاس‌های درس، از جمله مشکلات آموزش و پرورش کاشان است به طوری که برای جبران آن نیازمند ۱۰۰ مدرسه نوساز هستیم.

کتابچی تصریح کرد: نیکوکاران کاشان برای کمک به آموزش و پرورش این شهرستان، ساخت طرح‌هایی آموزشی و پرورشی را به ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریال ( ۳۱۰۰ میلیارد تومان) تعهد کرده‌اند.

آموزش و پرورش، هرچند که از کمبودهای مادی رنج می‌برد، اما ریشه این مشکلات و کمبودها، را باید در نگاه مسئولان و برنامه ریزان به نظام آموزشی جستجو کرد. نگاهی باید کلان نگر باشد و جایگاه آموزش و پرورش، فراتر از جامعه هدف آن ببیند تا به این نتیجه برسد که تخصیص اعتبار به آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه کشور است.

نگاه سنتی به آموزش و پرورش باید تغییر کند

فرماندار کاشان گفت: نگاه سنتی به آموزش و پرورش باید تغییر کند و با مشارکت و مسئولیت دادن به دانش‌آموزان در کارها و هویت دادن به آن‌ها، به سمت کادر سازی و پرورش مدیران آینده جامعه حرکت کرد.

حمیدرضا محمدی فشارکی در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان کاشان، اظهار کرد: آموزش و پرورش در جامعه کنونی را  باید با نگاهی فراتر از کلاس و آموزش درسی دید، بلکه باید به عنوان یک نهاد کادر ساز به آن نگاه کرد.

وی افزود: سهم مجموعه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، تربیت‌بدنی، امور پرورشی و کتابخانه‌ها بسیار پایین است و برای توسعه شهرستان باید صورت ویژه به آنها توجه و پرداخته شود.

رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان کاشان تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های مهم و اصلی آموزش و پرورش، کادرسازی و پرورش مدیر برای آینده کشور است که مورد غفلت واقع می‌شود.

محمدی فشارکی تأکید کرد: مدارس ما علاوه بر آموزش محتوای درسی، لازم است تا فعالیت‌های گروهی و دورهمی دانش‌آموزان در قالب برنامه‌های پرورشی در مدارس تقویت کند و در راستای مسئولیت‌پذیری آنها برنامه‌ریزی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.