رئیس اتاق اصناف کشاورزی تامین بذر، یارانه بذور و کود کافی را از جمله راهکار‌های دستیابی به خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی اعلام کرد.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی با تاکید بر ارتقای توان خاک گفت: برای تحقق خودکفایی توان خاک را با باید بالابرد چراکه خاک فقط برای امسال نیست و برای نسل های آینده است، از این رو باید کود کافی به خاک دهیم تا پایداری تولیدحفظ شود و به جای واردات گندم، توان زمین را افزایش دهیم.

به گفته او، اگر امسال ۱۰۰ درصد کود اوره افزایش یابد، کشاورزان استقبال نمی کنند، درحالیکه خودکفایی و جلوگیری از واردات و خروج ارز نیازمند توسعه مکانیزاسیون، سرمایه در گردش، یارانه بذر، تامین بذر مناسب و سموم با کیفیت است که اگر محقق شود در برنامه هفتم این امر محقق می شود.

پیشه ور ادامه داد: ۳۰ درصد بحث اشتغال مربوط به کشاورزی است ، از این رو واردات محصولات اساسی حتی ارزانتر تولید داخل نباید صورت بگیرد چراکه این امر منجر به افزایش مهاجرت و معضل حاشیه شهرنشینی می شود. از این رو دیگر وزارت خانه ها باید پای کار آیند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی مجموع بارش های سالانه کشور را ۲۳۰ میلی متر کمتر از یک سوم بارش های دنیا اعلام کرد و گفت: در سال نخست برنامه هفتم، خودکفایی ۹۰ درصدی با تامین زیرساخت ها، نهاده های کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون محقق می شود. 

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار