سخنرانی اخیر میشل اوباما در مجمع ملی دموکرات‌ها نشان داد این حزب چهره‌های متعددی برای حمایت از کامالا هریس در اختیار دارد.

سخنرانی‌های اخیر باراک و میشل اوباما در مجمع ملی دموکرات‌ها نشان داد که حزب دموکرات برای دفاع از نامزد انتخاباتی خود، چند فرد شاخص دارد. در آن سوی میدان در محفل جمهوری‌خواهان، هیچ چهره شاخصی در آستین راست‌گرایان وجود نداشت.

اگر میشل اوباما تصمیم بگیرد که وارد رقابت ریاست‌جمهوری در دوره‌های آتی شود و با توجه به حضور فرد دیگری همچون گوین نیوسام، جمهوری‌خواهان با رقابت سختی روبرو خواهند شد.

کارشناسان معتقدند اگر ترامپ به‌عنوان تنها چهره محافظه‌کاران، بر حریف نه‌چندان قوی خود در انتخابات امسال چیره نشود، آینده تاریکی در انتظار نیمه جمهوری‌خواه آمریکا خواهد بود.

با اینکه سخنرانی باراک اوباما، بسیار قدرتمندتر و هدفمندتر از همسرش بود، اما میشل نشان داد که در صورت نیاز، می‌تواند سکان هدایت کشتی را از دست ناخدا بگیرد.

البته میشل اوباما در سخنرانی خود، تعدادی مهمات و بهانه دست راست‌گرایان داد. اگر باراک موضع وسط متمایل به چپ را در سخنانش گرفت، همسر وی نشان داد که یک چپ‌گرای افراطی واقعی است.

باراک و میشل اوباما، چند سروگردن از تمامی کسانی که در کنوانسیون جمهوری‌خواهان صحبت کردند، بالاتر بودند. اگرچه سخرانان دو حزب، از دریچه آزمون پس‌داده «ترس‌پراکنی» برای کوبیدن حریف استفاده کردند، اما این دو فرد از زاویه امید، با مردم آمریکا صحبت کردند.

میشل اوباما سخنرانی خود را چنین آغاز کرد: «یک حس جادویی در هوا وجود دارد، آن‌را حس می‌کنید؟ یک انرژی مسری در کشوری که دوستش داریم، در حال جریان است؛ یک حسی که به مدت بسیار طولانی خفه شده بود؛ می‌دانید درباره چه دارم صحبت می‌کنم؛ قدرتِ مسری امید.»

وی در ادامه افزود: «حس انتظار، نشاط و انرژی چشم داشتن به روزی روشن. شانس اینکه بر شیاطین ترس، گسستگی و نفرتی که ملت را دربرگرفته، غلبه کنی. وعده اجدادمان برای آن جان دادند... آمریکا، امید در حال بازگشت است.»

«بله. اگه راستش را بخواهید، حتی تا چند وقت پیش، من نیز به سوگواری کم شدن این امید نشسه بودم. شاید شما نیز چنین حسی را تجربه کرده‌اید. یک دلپیچه‌ای که ناشی از ناامیدی به آینده است. برای من این سوگواری توام شد با از دست رفتن مادرم. زنی که به من معنی سخت‌کوشی، نجابت و فروتنی را آموخت. زنی که به من گفت با وجدان باش و به من قدرت صدایم را نشان داد.»

از این نقطه به بعد بود که همسر اوباما تصمیم گرفت تا تشابهاتی را میان داستان خود و کامالا هریس ترسیم کرده تا با برای نامزد فعلی دموکرات‌ها نیز حماسه‌سازی کند. او در ادامه اشاره کرد که کامالا هریس، جزو شایسته‌ترین نامزد‌ها برای سمت ریاست‌جمهوری آمریکاست.

سپس میشل اوباما، گفت: « کامالا هریس مثل باقی ما می‌داند که مهم نیست از کجا آمده‌ای، چه شکلی هستی، چه کسی را دوست داری، که را می‌پرستی و مانده حسابت چقدر است، همه ما لیاقت فرصتی داریم را تا یک زندگی خوب را برای خود درست کنیم.»

منظور همسر اوباما از حرف‌های بالا به ترتیب چه بود؟

همسر اوباما همچنین بدون اینکه نام ترامپ را بیاورد، می‌گوید که نامزد فعلی جمهوری‌خواهان، در خانواده‌ای متمول بزرگ شده بود؛ او هیچ‌وقت طعم واقعی شکست را نچشیده است؛ با اینکه چند مرتبه تجارت‌های او به ورشکستگی ختم شد، اما به او فرصت سه‌باره و چهارباره برای موفقیت داده شده است. دموکرات‌ها ترامپ را فردی نق‌نقو خطاب می‌کنند. حتی بایدن نیز در مناظره چند ماه پیش، چند مرتبه به نماینده جمهوری‌خواهان گفت تو یک فرد نق‌نقو هستی.

همسر اوباما در ادامه با تمجید از کامالا هریس، گفت: «(بر خلاف ترامپ)، کامالا هریس با اتکا به زور بازوی خویش، مشکلات خودش را حل کرده است؛ جنم پولادینش... سخت‌کوشی او از روز اول زندگی‌اش... الگوی صادقش... و بله لبخند شیرینش...»

« کامالا هریس تنها کسی است که معنای واقعی آن چیزی که باعث به اوج رسیدن آمریکا بوده است، را درک می‌کند.»

طعنه میشل اوباما به شعار ترامپ «آمریکا را به دوران اوج بازگردانید.»

همسر اوباما سپس به سراغ تاکتیک‌های دموکرات‌ها درباره «بازی‌های نژادی» رفت و افزود: «کوته‌فکری ترامپ باعث شده بود که دو نفر سخت‌کوش، دارای تحصیلات عالی و موفق که دست بر قضا، سیاه‌پوست بودند را تهدیدی بزرگ ببیند... ترامپ یک کلاه‌‎بردار است. او با توسل به دروغ‌های نژادپرستانه و زن‌ستیزانه، می‌خواهد جایگزینی برای ایده‌ها و چاره‌های واقعی بسازد.»

مجددا میشل اوباما چرخشی تمام‌عیار به مواضع خود داشت و گفت: «اگر جمهوری‌خواهان درباره دروغ بگویند که خواهند گفت «ما باید کاری درباره حل مشکلات کنیم»؛ اگر در یک نظرسنجی ضعیف ظاهر شدیم «ما باید کاری درباره حل مشکلات کنیم»؛ اگر خستگی بر ما چیره شد، باید آبی به صورتمان زده و با قوا چه کاری کنیم؟ «ما باید کاری درباره حل مشکلات کنیم».

میشل اوباما در پایان اظهارات خود گفت: «ما باید امید را به تلاشمان گره بزنیم... باید به‌گونه‌ای در این هفتاد روز باقیمانده بدویم، که انگار جانمان در خطر است.»

اگرچه نقش رسانه‌های جریان اصلی آمریکا و ماشین تبلیغات سیاسی دموکرات‌ها در تقویت کامالا هریس موثر خواهد بود، اما نقش باراک و میشل اوباما را در این زمینه نمی‌توان انکار کرد.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار