نشست شورای امنیت سازمان ملل در عصر پنجشنبه به وقت محلی فرصت دیگری بود تا اعضای این شورا درباره وخامت اوضاع غزه ابراز نگرانی کنند.

در ابتدای این نشست دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه از شورای و همه کشور‌های عضو خواست از اهرم‌ها و ابزار‌های موجود برای اطمینان در خصوص احترام به قوانین بین‌المللی، مبارزه با معافیت از مجازات و دستیابی به توقف فوری خصومت‌ها و آتش بس پایدار در غزه استفاده کنند.

خانم «جویس مسویا» دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز پنجشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل درباره وضعیت غزه گفت: وضعیت غزه فراتر از بحران است. از ۷ اکتبر سال گذشته، ما مشغول توضیح به شورای امنیت در مورد رنج غیر وجدانی زنان، مردان و کودکان غیرنظامی بوده ایم.

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: ما بار‌ها شورای امنیت را از مراتب وحشتناک مرگ، جراحت و ویرانی آگاه کرده ایم نگرانی‌های بسیار جدی در مورد رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی در غزه وجود دارد.

او اضافه کرد: تا امروز، بیش از هزار نفر در اسرائیل کشته شده اند و ۱۰۸ گروگان همچنان در اسارت هستند، وضعیت و درمان آنها یک نگرانی جدی است. به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۴۰ هزار نفر در غزه کشته و بیش از ۹۳ هزار نفر زخمی شده اند که بسیاری از آنها زن و کودک هستند. بیش از ۱۷ هزار کودک فلسطینی بدون همراه یا جدا از بستگان خود هستند.

خانم مسویا ادامه داد: گزارش‌ها مبنی بر بدرفتاری با زندانیان فلسطینی در اسرائیل در حال افزایش است. پاسخ بشردوستانه ما که قبلاً به چالش کشیده شده است، با دشواری‌های بی سابقه‌ای روبرو است.

دستیار دبیرکل سازمان ملل گفت: همکاران برنامه جهانی غذا دو روز پیش در وسیله نقلیه مشخص شده خود مورد تیراندازی قرار گرفتند و با خوش شانسی جان سالم به در بردند.

او گفت: دستورات تخلیه صادر شده توسط ارتش اسرائیل افزایش یافته و اثرات مخربی بر غیرنظامیان داشته است. در این ماه تاکنون ۱۶ مورد از این دستور‌ها صادر شده است. تنها بین ۱۹ تا ۲۴ آگوست، پنج دستور از این دست صادر شد که بیشترین تعداد دستورات صادر شده در یک هفته از زمان شروع این بحران است. این دستورات ۲۵۰‌هزار میلیون نفر در ۳۳ محله در دیرالبلاح، خان یونس و شمال غزه تأثیر گذاشت.

این مقام سازمان ملل اضافه کرد:غیرنظامیان گرسنه، تشنه، بیمار و بی خانمان هستند. استقامت آنها فراتر از آنچه هر انسانی باید تحمل کند، به محک گذاشته شده است.

جیمز کاریوکی معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: نماینده بریتانیا در شورای امنیت: از پاسخ اسرائیل به آتش‌بس برای تأمین امنیت کارزار واکسیناسیون استقبال می‌کنیم، اما این طرح باید روی زمین اجرا شود.

معاون سفیر انگلیس در عین حال گفت: افزایش دستورات تخلیه اسرائیل باعث هرج و مرج در غزه و کمبود مکان‌های امن شده است.

این دیپلمات انگلیسی یادآور شد که در میان بحران‌های شدید بهداشتی، مردم غزه جایی برای بازگشت ندارند. او ادامه داد که حملات به کارکنان سازمان ملل متحد و کاروان‌های کمک رسانی برغم قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه دارد و خشونت‌ها در کرانه باختری نیز نگران کننده است.

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: وضعیت انسانی در نوار غزه روز به روز در حال وخامت است و ما نگران افزایش دستورات تخلیه هستیم.

سفیر سوئیس در سازمان ملل افزود: اگر اجرای طرح واکسیناسیون در غزه با مانع مواجه شود، شورای امنیت باید آماده اقدام باشد.

آمریکا تیراندازی ارتش اسرائیل به خودروی امدادرسانی سازمان ملل را خطا در ارتباطات خواند!

رابرت وود معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی در شورای امنیت با بیان اینکه گزارش‌ها درباره هدف قرار گرفتن کارکنان سازمان ملل بسیار نگران‌کننده است، مدعی شد: اسرائیل به ما ابلاغ کرد که هدف گرفتن خودروی سازمان ملل در غزه در نتیجه «خطا در ارتباطات» رخ داده است.

دیپلمات آمریکایی در نشست شورای امنیت ادعا کرد که بررسی اولیه نشان می‌دهد که گلوله‌ها به سمت خودروی برنامه جهانی غذا پس از یک خطای ارتباطی شلیک شده است.

این اظهارات در حالی است که این وسیله نقلیه به وضوح مشخص شده بود که متعلق به سازمان ملل است و گلوله‌ها به سمت شیشه‌ها و مستقیماً به افرادی که در داخل ماشین بودند، شلیک شد.

رابرت وود گفت: «ما از آنها (اسرائیل) خواسته‌ایم که فورا مشکلات موجود در سیستم خود را اصلاح کنند. اسرائیل نه تنها باید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرد، بلکه باید اقدامات مشخصی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که [ارتش اسرائیل]دوباره به سوی کارکنان سازمان ملل شلیک نمی‌کند.».

اما این اولین بار نیست که اسرائیل به سوی کارکنان بشردوستانه سازمان ملل شلیک می‌کند. در اوایل ماه آوریل، هفت امدادگر از گروه جهانی آشپزخانه مرکزی پس از اینکه وسایل نقلیه‌ای که در آن تردد می‌کردند، هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت، کشته شدند.

معاون سفیر آمریکا از زحمات کادر درمان در نوار غزه قدردانی و بر لزوم حفاظت از آنها تاکید کرد و گفت: باید تضمین شود که واکسیناسیون در غزه انجام شود و عملیات نظامی و دستورات تخلیه متوقف شود.

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد که حماس همچنان به خطر انداختن غیرنظامیان غزه ادامه می‌دهد.

معاون سفیر چین در سازمان ملل نیز عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری را محکوم کرد و گفت: اسرائیل فعالیت تیم‌های سازمان ملل در نوار غزه را محدود می‌کند.

نماینده چین در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: نباید اجازه دهیم فاجعه غزه در کرانه باختری تکرار و به «جهنم دیگری» در روی زمین تبدیل شود.

معاون سفیر چین در سازمان ملل به تأخیر در دستیابی به آتش بس و توافق آزادی اسرار اشاره کرد و گفت که به نظر می‌رسد اسرائیل از آن به عنوان "بهانه ای" برای ادامه خشونت علیه فلسطینیان استفاده می‌کند.

این دیپلمات کشور چین یادآور شد که به رغم درخواست‌های مکرر شورای امنیت و جامعه بین المللی، بهبود وضعیت غزه عملاً وجود نداشته است. او همچنین تاکید کرد: "فلج اطفال مرز نمی‌شناسد. 

نماینده کره جنوبی در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: هیچ کس در غزه در امان نیست.

او با اشاره به تهدید‌ها علیه غیرنظامیان غزه و کارکنان بشردوستانه گفت: چگونه است که خودرو‌های سازمان ملل با علائم مشخص و واضح مورد حمله قرار می‌گیرند؟

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز با توصیف وضعیت اسفبار غزه گفت که شورای امنیت نتوانسته است جلوی این فاجعه را بگیرد.

او تصریح کرد که "فلج اطفال را می‌توان متوقف کرد" و نیازی به تخریب زندگی جوانان ندارد.

این دیپلمات اروپایی به سطوح "وحشتناک" خشونت شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها اشاره کرد و گفت: واضح است که فعالیت شهرک سازی و خشونت شهرک نشینان بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی است.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل هم در این نشست شورای امنیت خواستار احترام به قطعنامه‌های شورا و سایر قوانین بین المللی درباره خشونت در غزه شد و گفت که تنها راه تضمین دسترسی بشردوستانه، توقف خشونت است.

روسیه: تنها تلاش‌های هماهنگ بین المللی به خشونت در غزه پایان می‌دهد

دیمیری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی از شورای امنیت خواست تا از هرگونه تلاش اسرائیل برای پایان دادن به فعالیت سازمان ملل در غزه جلوگیری کند.

معاون سفیر روسیه خواستار توجه فوری شورای امنیت به شیوع فلج اطفال در غزه شد و در عین حال گفت:، اما باید توجه بیشتری به موضوع فوری‌تر آتش بس پایدار معطوف شود.

این دیپلمات روسیه با طرح این پرسش که آیا تحقیقاتی در مورد قتل کارکنان سازمان ملل توسط اسرائیل وجود دارد؟ به اعضای شورای امنیت یادآور شد که ما "هیچ حق اخلاقی" نداریم که جان و ایمنی کارکنان بشردوستانه سازمان ملل را قربانی کنیم.

او تصریح کرد: ما در عین حال نتوانسته ایم از توقف خشونت اطمینان حاصل کنیم. آیا شورای امنیت در مورد موافقت اسرائیل فریب خورد؟

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل از شورای امنیت خواست که در مورد تضمین صلح غزه، «رهبری» آمریکا و اسرائیل را نپذیرد. پولیانسکی تاکید کرد: هیچ معجزه‌ای وجود نخواهد داشت. تنها تلاش‌های هماهنگ بین المللی به خشونت پایان می‌دهد.

معاون سفیر الجزایر در سازمان ملل نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت درباره غزه گفت که گزارش‌های امروز صرفاً میزان قساوتی را که قدرت اشغالگر بر غزه تحمیل کرده است، تقویت می‌کند. هیچ یک از ایده‌های ما برای بازگرداندن، عزت غزه در غیاب آتش بس قابل دستیابی نیست.

معاون سفیر الجزایر به جنایت جنگی تمام عیار در غزه اشاره کرد و افزود که توجه چندانی به مردم غزه و کارکنان بشردوستانه سازمان ملل نمی‌کند و ما موظف هستیم از عملکرد این کارکنان محافظت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
سازمان ملل اگر اندکی نگران بود از اسرائیل حمایت نمی‌کرد و اکنون شاهد جنگی نبودیم در جهان.امریکا با حمایت‌های بیجا از کشور جعلی اسرائیل باعث چه جنایت های که نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
جان انسان ها ابراز نگرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
عملیات طوفان القصی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
سازمان ملل، سازمانی برای خیمه شب بازیست. هیچ ارزش و اعتباری ندارد
آخرین اخبار