نماینده مجلس گفت: دلیل تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه پرداخت وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن شهری یا مشکل در اجرای قانون و یا بی‌اراده بودن بانک‌هاست.

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با عدم ابلاغ آیین‌نامه وام ۸۰۰ میلیونی مسکن شهری از طرف بانک مرکزی با وجود تصویب در شورای عالی مسکن گفت: این موضوع دو دلیل عمده دارد؛ یا قابلیت اجرای این قانون وجود ندارد یا اینکه بانک‌ها و نهاد‌های مربوطه اراده‌ای برای اجرای آن ندارند و درواقع، اجرای قوانین مالی و اقتصادی از جمله تخصیص وام‌های مسکن، نیازمند تعهد و همکاری جدی از سوی تمام نهاد‌های ذی‌ربط است که متاسفانه شرایط کنونی نشان می‌دهد که این همکاری به‌طور کامل وجود ندارد.

وی با اشاره به تورم شدید که قدرت خرید مردم را کاهش داده، اظهار کرد: ما در حال حاضر با یک وضعیت تورمی شدید مواجه هستیم که باعث شده تسهیلاتی که قبلاً در نظر گرفته شده بود، دیگر توان پوشش دادن هزینه‌های ساخت یک خانه معمولی ۸۰ متری را نداشته باشد که در این شرایط، طبقات محروم و مستضعف که واقعاً توان ساخت خانه ندارند، به این تسهیلات تکیه کرده‌اند و بدون این کمک‌ها، قادر به تامین سرپناه خود نخواهند بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در سال گذشته، از ۲۰ درصد تسهیلاتی که قرار بود بانک‌ها در حوزه مسکن ارائه دهند، حتی ۳۰ درصد آن نیز محقق نشد که نشان‌دهنده این است که بانک‌ها یا توان اجرای این قانون را ندارند یا به‌طور کلی اراده‌ای برای آن ندارند و اگر این وضعیت ادامه یابد، وضعیت مسکن در کشور به بحران جدی تبدیل خواهد شد و مردم بیشتری از داشتن سرپناه مناسب محروم خواهند شد.

محبی با تاکید بر اهمیت تامین مسکن در سبد هزینه‌های خانوار‌ها بیان کرد: لازم است که بانک‌ها، وزارت راه و شهرسازی، و وزارت اقتصاد با همکاری یکدیگر راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند و باید منابع مالی مورد نیاز به‌طور دقیق تعیین و تامین شود تا بانک‌ها بتوانند وظایف خود را در قبال مردم انجام دهند، چون این مسئله یک موضوع حیاتی و تاثیرگذار در زندگی مردم است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس تصریح کرد: با توجه به وجود زمین‌های ارزان و حتی رایگان در کشور، نباید مسکن به یک معضل تبدیل شود و ما باید با کاهش قیمت تمام‌شده مسکن، شرایط را برای ساخت‌وساز آسان‌تر کنیم. 

وی تاکید کرد: دولت و مجلس باید با همکاری و نظارت مستمر باید اطمینان حاصل کنند که بانک‌ها تسهیلات لازم را به مردم ارائه دهند تا از تکرار چنین مسائلی جلوگیری کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مجلس و به‌ویژه کمیسیون عمران باید به این مسئله نگاه ویژه‌ای داشته باشند و با بررسی منابع و تامین مالی، مشکلات مرتبط با عدم اجرای وام مسکن شهری را حل کنند و از آنجا که وظیفه بانک‌ها این است که این تسهیلات را به‌طور کامل ارائه دهند ما نیز نظارت و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
وام را زیاد نکنید جلوی قیمت ها بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
بانک ازکجا بیاره ،خب منابعش رو تامین کنید،بی کفایتی ازشماست،قانون مزخرف تصویب میکنید بدون اینکه بدونید چجوری باید اجرا بشه
آخرین اخبار