رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان یزد، از افتتاح دادگاه صلح در شهرستان بافق همزمان با هفته دولت خبر داد.

حسین بیگی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان یزد گفت: دادگاه صلح در کنار دادگاه‌های حقوقی و کیفری، صلاخیت رسیدگی به پرونده‌های مالی، حقوقی و کیفری را دارد.

او افزود: این دادگاه صلاحیت بررسی دعاوی مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان را دارد، اما خاصه اگر کمتر از مبلغ ۵۰ میلیون تومان باشد، و در پرونده‌های حوادث کار اگر دیه تعیین شده کمتر از یک دهم دیه باشد و در پرونده‌های تصادف اگر درجه شش یا هفت باشد، رأی صادره قطعی است.

حسین بیگی بیان کرد: همچنین پرونده‌های تصادفات و حوادث کار و پرونده‌های سبک در حوزه‌های دیگر و. کلیه مواردی که شورا‌های حل اختلاف صلاحیت رسیدگی داشتند، از این به بعد در محاکم صلح رسیدگی خواهد شد.

او گفت: این نکته مهم است که رأی این دادگاه در برخی موارد و شرایط، قطعی است؛ فلسفه این دادگاه این است که در کنار این دادگاه، شورا‌های حل اختلاف را داشته باشیم که به صلاحیت ذاتی خود که صلح و سازش است، اقدام کنند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان یزد بیان داشت: پرونده می‌تواند از دادگاه صلح به شورای حل اختلاف ارجاع داده شود و اگر در مدت ۲ ماه، سازش صورت گرفت، شورا پرونده را با گزارش اصلاحی مختومه می‌کند و اگر نشد، دادگاه صلح مبادرت به صدور حکم می‌کند.

او ادامه داد: کلیه پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف در حال رسیدگی بوده است، به منظور ادامه رسیدگی به دادگاه صلح ارسال خواهد شد. 

حسین بیگی گفت: از امروز تمامی دادگاه‌های صلح در سطح استان به جز مرکز استان شروع به کار می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.