معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: طبق توافق با برخی بانک‌ها قرار شده شرکت‌ها بدون وثیقه ملکی و تنها با ارائه چک و سفته یا یک ضامن حقوقی از تسهیلاتی بهره‌مند شوند.

سیاوش ملکی فر امروز (چهارشنبه) در تشریح جزئیات بسته‌های حمایتی هشت‌گانه «برنامه جهش تولید دانش‌بنیان» صندوق نوآوری برای پارک‌های علم و فناوری که با حضور مدیران پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری سراسر کشور در محل صندوق نوآوری گفت: پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری دو رکن اصلی اکوسیستم نوآوری کشور هستند. قطعا همکاری صندوق نوآوری با پارک‌ها و صندوق‌های پژوهش‌محور به پیش برد این برنامه‌های حمایتی در اکوسیستم و تامین مالی شرکت‌ها که بعضا نیازمند خدمات مالی هستند، کمک قابل توجهی می‌کند.

وی افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری شاید به‌طور مستقیم در چند بسته از این خدمات بتوانند به ما کمک کنند، اما پارک‌ها می‌توانند در همه ابعاد این خدمات، همیار و همراه ما باشند، چون هر کدام میزبان ده‌ها و صد‌ها شرکت در ابعاد مختلف هستند.

ملکی‌فر با تشریح جزییات یکی از بسته‌های حمایتی با عنوان «جهش» گفت: هدف بسته جهش، تامین نقدینگی یا سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان غیر نوپا است. صندوق می‌تواند ضمانت تعهد پرداخت را تقبل کند به این معنی که به شرکت‌هایی که مقدار تولید را حداقل دو برابر و فروششان را به حداقل سه برابر افزایش دهند، سرمایه در گردش اعطا کند.

وی همچنین درباره برنامه «۱۰۰۰ فناور» صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: این بسته حمایتی یکی از برنامه‌های مهم صندوق است؛ زیرا ۷۰ درصد شرکت‌ها نوپا هستند و از آنجا که ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که ۷۰ درصد آن هم نوپا هستند، این برنامه می‌تواند هزار شرکت نوپا را به کمک تامین مالی و به کمک تزریق سرمایه در گردش رشد بدهد، به این امید که با تزریق سرمایه به این شرکت‌ها از نوپایی خارج شوند و به شرکت‌های فناور تبدیل شوند.

ملکی‌فر در ادامه با اشاره به بسته‌های حمایتی «توانا» و «کارآفرین» اظهار کرد: بسته توانا، همان تسهیلات سرمایه ثابت و وام‌های تولید صنعتی ما است. در برنامه کارآفرین علاوه بر پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری هم می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند. یکی از روش‌های اشتغال که البته تا حدودی مقیاسشان هم محدود است این است که از تجهیزات دانش‌بنیانی که ظرفیت ایجاد اشتغال دارد به مردم بفروشند. در واقع به مشتری‌ها برای کالایی که امکان کارآفرینی را می‌دهد، لیزینگ می‌دهیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به دیگر بسته حمایتی این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۳، گفت: بسته «رویش» یکی از راه‌های کمک به شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری است. در استان‌ها تعدادی شرکت دانش‌بنیان هستند که اگر به آنها پول تزریق کنیم علاوه بر تزریق امید، کسب و کارشان به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل می‌شود.

وی با تشریح بسته «۱۰۰۰ فناور» و چگونگی اعطای وام به شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: برای بهره‌مندی از این بسته، فروش کل شرکت باید کمتر از ۵ میلیارد تومان باشد و حداقل باید ۱۰۰ میلیون محصول یا خدمت دانش‌بنیان فروخته باشد. علاوه بر آن باید لیست بیمه تامین اجتماعی هم داشته باشند. سقف این تسهیلات سرمایه در گردش ۴ میلیارد تومان است که البته سعی می‌کنیم آن را به بالای ۵ میلیارد تومان هم برسانیم.

ملکی فر افزود: از دیگر شرایط این شرکت‌ها برای بهره‌مندی از این بسته این است که ۵۰ درصد محصولشان دانش‌بنیان باشد و لیست بیمه نیروی انسانی خود را هم به ۱۰ نفر برسانند. همچنین اگر تسهیلات تبصره ۱۸ را گرفته باشند یعنی بالای دو میلیارد تومان تسهیلات اخذ کرده باشند، مشمول این برنامه نمی‌شوند. البته شرکت‌ها نباید چک برگشتی نیز داشته باشند و اگر پیشتر از صندوق نوآوری، تسهیلاتی گرفته باشند حتما پرونده‌شان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرکتی این شرایط را احراز کرد می‌تواند انتخاب کند که از کدام مسیر می‌خواهد تامین مالی شود. ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع در پنج بانک سینا، ملت، رفاه، مهر و تجارت عرضه می‌شود که اگر بانک‌ها را انتخاب کنند نرخ تسهیلاتشان قرض‌الحسنه و دوره بازپرداختش ۴ ساله می‌شود. سقف پرداخت تسهیلات نیز در نهایت ۳ میلیارد تومان خواهد بود که به اعتقاد من وام بسیار خوب و کاربردی است. در این زمینه توافقاتی با بانک‌ها شده است که از شرکت‌ها وثیقه ملکی مطالبه نکنند و تنها با ارائه چک و سفته خود شرکت یا یک ضامن حقوقی از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار