وزیر امور خارجه چین به مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد حمایت از استقلال تایوان هشدار داد و گفت: واشنگتن باید ارائه سلاح به تایپه را متوقف کند.

به نقل از رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین امروز چهارشنبه در دیدار با جیک سالیوان،  مشاور امنیت ملی کاخ سفید که دیروز سه‌شنبه وارد چین شد، تاکید کرد که آمریکا باید تعهد خود را مبنی بر حمایت نکردن از استقلال تایوان، توقف تسلیح جزیره و حمایت از اتحاد مجدد چین به طور صلح آمیز را عملی کند.

وزیر امور خارجه چین خاطر نشان کرد: تایوان به چین تعلق دارد و دوباره متحد خواهد شد درحالیکه استقلال تایوان بزرگترین خطر برای صلح و ثبات در تنگه تایوان است.

از زمان روی کار آمدن ویلیام لای چینگ-ته رئیس جدید دولت تایوان که پکن وی را یک شخص «جدایی طلب» می‌داند، سطح تنش‌ها با جمهوری خلق چین بالا رفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اواخر خردادماه از یک بسته کمک تسلیحاتی ۳۸۰ میلیون دلاری به تایوان رونمایی کرد که این مساله اعتراض چین را به دنبال داشت.

با وجود حساسیت‌های چین نسبت به همکاری نظامی بین دو طرف، ریموند گرین، نماینده ایالات متحده آمریکا در امور تایوان در جریان سفر تیرماه خود به تایپه تاکید کرد که واشنگتن متعهد به حمایت از قابلیت‌های دفاعی این جزیره است.

وزیر امور خارجه چین در دیدار با سالیوان همچنین در خصوص تنش‌ها در دریای جنوبی چین که واشنگتن نقش حمایتی در آن دارد، تصریح کرد: آمریکا نباید حاکمیت و تمامیت ارضی چین را به بهانه معاهده‌های دو جانبه تضعیف و نباید از اقدامات فیلیپین حمایت و چشم پوشی کند.

وزیر امور خارجه چین در مورد نقش واسطه گری این کشور در مساله اوکراین ادامه داد: آمریکا نباید از بحران اوکراین شانه خالی کرده و مسئولیت آن را به دوش چین بیندازد.

وانگ یی در ادامه اظهاراتی را در مورد روابط دو جانبه چین و آمریکا مطرح کرد و کلید توسعه هموار و تعامل بین دو کشور را «رفتار برابر با یکدیگر» دانست.

در این دیدار هر دو طرف موافقت کردند که در زمان مناسب، تماس‌های ویدیویی بین مقام‌های ارشد ارتش‌های آنان برگزار کنند.

دو طرف در مورد دور جدیدی از تعامل بین جو بایدن و شی جین‌پینگ روسای جمهوری دو کشور در آینده نزدیک بحث کردند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: تایوان ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار