فیلم صامت شرلوک هولمز پس از بازسازی توسط آرشیو ملی موسسه فیلم بریتانیا، برای نخستین بار از زمان اکرانش در سال ۱۹۲۲، نمایش داده می‌شود.

فیلم صامت شرلوک هولمز با عنوان «عینک طلایی» یک مورد کلاسیک از مجموعه هولمز است که بر اساس یکی از ۵۶ داستان کوتاه نوشته آرتو کانن دویل ساخته شده که نخستین بار در مجله «Strand» در سال ۱۹۰۴ منتشر شد.

در این فیلم صامت، ایل نوروود بازیگر مورد علاقه آرتور کانن دویل، در نقش این کاراگاه معروف بازی کرده است و این تنها یکی از اقتباس‌هایی است که نوروود در آن نقش شرلوک هولمز را به تصویر کشیده و از کوچک‌ترین سرنخ‌ها حقیقت را استنتاج می‌کند.

کانن دویل پیش از این درباره این بازیگر عنوان کرده است: «تقلید شگفت انگیز او از هولمز مرا شگفت زده کرده است. نوروود آن ویژگی کمیاب را داشت که شما را وادار می‌کند با اشتیاق یک بازیگر را تماشا کنید، حتی زمانی که او هیچ کاری انجام نمی‌دهد. او قدرت کاملاً بی نظیری در بازیگری دارد».

اولین نمایش جهانی نسخه ترمیم شده فیلم صامت «عینک طلایی» در تاریخ ۱۶ اکتبر به عنوان بخشی از جشنواره فیلم لندن (BFI) برگزار می‌شود.

فیلم «عینک طلایی» یکی از ۴۵ اپیزودی (هر کدام تا ۳۰ دقیقه) بود که نوروود بین سال‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۲۳ ساخت و شامل دو فیلم بلند نیز می‌شود.

برایونی دیکسون، متصدی بخش فیلم صامت در آرشیو ملی موسسه فیلم بریتانیا، به گاردین گفت که نوروود حتی در مورد این نقش با کانن دویل صحبت کرده است و در حالی که بازیگران تحسین شده بعدی شامل بازیل راثبون و جرمی برت بودند، نوروود یک بازیگر جدی صحنه بود که خود را غرق در این نقش کرده بود.

داستان این فیلم که طبق معمول با استفاده هولمز از قدرت‌های کلاسیک خود در نتیجه‌گیری از سرنخ‌هاست، در قالب طرحی پیچیده روایت می‌شود که در آن منشی پروفسوری به قتل می‌رسد و هولمز را فرا می‌خوانند. آنها یک جفت عینک زنانه در صحنه جرم پیدا کرده‌اند و هولمز با استفاده از این عینک به قاتل می‌رسد.

آرشیو ملی موسسه فیلم بریتانیا، دارای بزرگترین مجموعه فیلم و تلویزیون در جهان است که نگاتیو‌های اصلی سری هولمز را در سال ۱۹۳۸ به دست آورد و در اوایل دهه ۱۹۵۰ نگاتیو فیلم صامت «عینک طلایی» را قبل از تجزیه نگاتیو اصلی نجات داد.

شرلوک هولمز محبوب‌ترین کارآگاه تخیلی تاریخ است. «کانن دویل» چهار رمان و ۵۶ داستان کوتاه درباره تعقیب مجرمان توسط این مغز متفکر با استفاده از مهارت‌های مشاهده‌ای و قدرت استنتاج این کارآگاه نوشت. بیشتر داستان‌ها توسط دستیار هولمز یعنی دکتر واتسون، روایت می‌شوند. 

داستان‌های شرلوک هولمز برای تئاتر، فیلم و تلویزیون مورد اقتباس قرار گرفته‌اند و جرمی برت، ایان مک‌کلن، مایکل کین، چارلتون هستون، جاناتان پرایس بندیکت کامبربچ، پیتر کوشینگ و راجر مور از جمله کسانی هستند که نقش این کارآگاه را بازی کرده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار