با حضور کارشناسان حوزه خانواده، نشست سبک زندگی و خانواده با موضوع سیاست‌های جمعیتی سازمان صدا و سیما و نقش رادیو در این حوزه برگزار شد.

نشست سبک زندگی و خانواده با حضور سید مهدی ناظمی، مشاور رئیس سازمان صدا و سیما و دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده، احمد میرزایی مدیرکل طرح و برنامه ریزی معاونت صدا و جمعی از مدیران طرح و برنامه ریزی شبکه‌های مختلف معاونت صدا در سالن جلسات ساختمان شهدا برگزار شد.

سید مهدی ناظمی، دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده با اشاره به سیاست‌های جمعیتی سازمان صدا و سیما و موضوع جمعیت و فرزندآوری گفت: ازدواج و اقدام به فرزندآوری در میانسالی از مواردی است که می‌توان آن را مطرح کرد. افرادی بسیاری در سن میانسالی مجرد هستند، طلاق گرفته اند یا همسرشان فوت کرده است و به سن میانسالی رسیده اند. چرا باید فرهنگ جامعه ما به گونه‌ای باشد که ازدواج یا فرزندآوری در میانسالی را قبیح بدانیم در صورتی که باید آنها را متقاعد به ازدواج و تشویق به فرزندآوری کنیم. ضمن اینکه باید برای میانسالان جا بیندازیم فرزندآوری و ازدواج در میانسالی خوب است و خانواده‌ها را تشویق به این امر کنیم.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر توسعه و جمعیت افزود: برای طی کردن مسیر توسعه و پیشرفت، نیازمند جمعیت جوان هستیم. مسیر توسعه با داشتن جمعیت جوان میسر می‌شود، چرا که جوانان خالق و ایده پرداز هستند و توسعه قدرت ورزشی، قدرت فرهنگی و هنری دارند. ما نیازمند سیاستمدار، هنرمند، ورزشکار جوان هستیم. ما می‌توانیم رشد اقتصادی را به صورت خانوادگی ترویج دهیم.

دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده در ادامه با اشاره به برنامه سازی با موضوع سقط جنین عنوان کرد: باید بتوانیم طرز فکر مخاطبان را درباره منطق سقط جنین تغییر دهیم و به زوجین یاد بدهیم که جنین حق زندگی دارد، چون موجود زنده است و نباید حق زندگی را از او بگیریم. در اسلام حفظ جان انسان به عنوان بالاترین اولویت توصیه شده است. همچنین سقط جنین معادل قتل است.

ناظمی با تاکید بر این که دشواری هر کاری به مهندسی پیام است، عنوان کرد: مدیران طرح و برنامه ریزی با هم اندیشی، هم افزایی و مهندسی پیام در حوزه فرزندآوری و جمعیت در معاونت صدا باید به فکر مهندسی پیام باشند. معتقدم صدا به دلیل این که با گوش انسان سرو کار دارد می‌تواند اثرگذاری بیشتری در افراد داشته باشد و رادیو می‌تواند در این طرح کمپین ازدواج و... پیشتازی کند.

 دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده با تاکید بر تغییر ذهنیت عمومی در خصوص فرزندآوری و اصلاح این نگرش افزود: ما باید در پی تغییر اصلاح ذهنیت جامعه نسبت به فرزندآوری و جوانی جمعیت کوشا باشیم. صدا و سیما می‌تواند در اصلاح ذهنیت مردم کمک کند. به عنوان مثال ساخت برنامه‌ها با موضوع آسیب‌های تک فرزندی می‌تواند بخشی از مسائل را حل کند.

احمد میرزایی، مدیرکل طرح و برنامه ریزی معاونت صدا در ادامه نشست عنوان کرد: فرزندآوری امری مقدس و نیاز جامعه است و نقش قرارگاهی در رفع موانع می‌تواند شکل بگیرد تا خیال خانواده برای فرزندآوری رفع شود.

وی ادامه داد: ما در کنار اصلاح باور افراد جامعه از لحاظ فرهنگی باید سیاست‌های تشویقی را هم اعمال کنیم. بدون تردید باور در کنار تشویق در جامعه امروز می‌تواند نتیجه بخش باشد. 

در این نشست درباره موانع پیش روی فرزند آوری صحبت شد و راهکار‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین روش‌های کمک به برنامه سازان و تولید کنندگان مورد بحث قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار