مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: خانه منسوب به عارف قزوینی پس از مرمت و احیا با تغییر کاربری به عنوان فضای پذیرایی به ظرفیت‌های گردشگری استان اضافه می‌شود.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: طبق سنوات گذشته پرونده‌های بی‌شماری مبنی بر درخواست مالک برای خروج از ثبت خانه تاریخی منسوب به عارف قزوینی در مراجع قضایی تشکیل شده که با پیگیری‌های اداره‌کل این بنا کماکان در فهرست آثار ملی باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: در فرآیند برنامه‌های دادگاهی و با تایید وزارتخانه میراث فرهنگی قرار شد برای حفظ و احیای این بنای تاریخی و اعطای کاربری متناسب با حوزه گردشگری طرحی توسط مالک تهیه و به تایید مراجع تصویب استانی و سپس مرجع تصویب ملی برسد.

خزائلی ادامه داد: طرح یاد شده سال گذشته تهیه و توسط مالک به اداره‌کل ارائه شد که پس از برگزاری نشست‌های متعدد و بررسی طرح در نهایت به تایید شورای فنی میراث فرهنگی استان و شورای فنی کشور رسید.

این مسئول بیان کرد: بر همین اساس در قسمت شرقی بنا و بخشی از حیاط که فاقد ارزش تاریخی است، بنایی طبق الگو‌های طرح مصوب احداث می‌شود که اقدامات عمرانی درحال انجام نیز مربوط به جمع‌آوری همین بخش است و بخش تاریخی نیز مرمت و احیا می‌شود و در نهایت در قالب یک مجموعه گردشگری با کاربری پذیرایی میزبان گردشگران خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین اضافه کرد: این طرح تحت نظارت و رصد کارشناسان مرمت اداره‌کل درحال انجام است و امیدواریم با اجرای موفق طرح ضمن حفظ این بنای تاریخی شاهد فعالیت فضایی دیگر برای ارائه خدمات به گردشگران باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار