مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان با اشاره به درخشش مراکز کانون در مرکز استان و شهرستان‌ها گفت:کتابخانه پستی کانون در کشور رتبه چهارم را از آن خود کرد

 پروین پشتکوهی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در نشست خبری هفته دولت با اهالی رسانه با تاکید بر اهمیت قصه و قصه‌گویی افزود: قصه زیربنای نمایش، نقاشی، پادکست و … است و اسم کانون با قصه و قصه‌گویی گره خورده و یکی از افتخارات کانون پرورش فکری هرمزگان این است که امسال بیست و ششمین دوره قصه‌گویی را برگزار خواهد کرد.

خروجی سومین مهرواره زبان مادری کتاب می‌شود

پشتکوهی با بیان اینکه زبان مادری قدرتمندترین ابزار بشر در حفظ میراث ملموس و ناملموس است، گفت: با هدف پاسداشت زبان مادری و گویش‌های محلی استان، سومین مهرواره زبان مادری «آوای حرا» در هرمزگان در دو بخش بازنویسی قصه‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به گویش مادری و خلق اثر در قالب شعر، داستان و متن ادبی به گویش هرمزگانی برگزار خواهد شد و خروجی این مهرواره نیز کتاب می‌شود.

وی افزود: آخرین مهلت ارسال آثار، ۳۱ مرداد بود اما تا ۱۵ شهریور تمدید شد و نتایج آن نیز ۱۵ مهرماه اعلام خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با بیان اهمیت زبان مادری گفت: بی‌شک کمرنگ شدن زبان مادری برابر با کمرنگ شدن تنوع فرهنگی جهان است و با ناپدید شدن این زبان، یک سنت، یک حافظه، یک میراث فرهنگی و یک تفکر نیز ناپدید می‌شود.

هرمزگان ۶ زبان و بیش از ده‌ها عنوان گویش دارد

پشتکوهی با اشاره به اهمیت و زیبایی زبان‌ها اضافه کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن استان هرمزگان و ترجیح بسیاری از والدین برای گفت‌وگو با کودک به زبان معیار، امروزه از گویش‌های بومی و محلی کمتر استفاده می‌شود و دیری نیست تا این گویش‌ها به فراموشی سپرده شوند. از این رو برای حفظ این زبان فاخر و اصیل باید آن را به کودکان بیاموزیم و آن‌ها را در سخن گفتن به این زبان تشویق و ترغیب کنیم.

وی افزود: هرمزگان تنها استانی است که در آن با ۶ زبان متفاوت ایرانی و ده‌ها گویش صحبت می‌شود. در واقع رنگین کمان زبان و گویش را در این استان شاهد هستیم بنابراین سرمایه ما مردم استان هرمزگان و آداب و رسوم و فرهنگشان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: زبان بلوچی در شرق هرمزگان تکلم می‌شود، در بخش شرقی بندرعباس به زبان کرشی سخن می‌گویند، در شمال استان هرمزگان به زبان ترکی عشایر حرف می‌زنند، لارکی ها به زبان کُمزاری گپ می‌زنند، در روستای خلوص بستک از زبان خلوصی که شبیه زبان اردو است استفاده می‌شود، در غرب هرمزگان به زبان عربی ارتباط می‌گیرند و از زبان فارسی معیار نیز به شیرینی و زیبایی بهره می‌گیرند. همچنین انواع گویش بندری، اچُمی، اشُمی، گوده‌ای، رودخانه‌ای، جزیرتی، مینوی، بشکردی و … در هرمزگان وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است اما با همه این تفاسیر اگر اهتمام داشته باشیم می‌توانیم بچه‌هایی با هویت بومی تربیت کنیم.

کانون هرمزگان جزو استان‌های برتر است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما ارتش یک نفره هستیم، افزود: به جز یک مرکز سایر مراکز ما یک نفره هستند و توانسته‌اند به همت بالا و با لشکر یک نفره بر اساس شاخص‌های ارزیابی معاونت‌ها و کانون زبان ایران در آیین پایانی گردهمایی مدیران کل کانون سراسر کشور، عنوان رتبه برتر از سوی معاونت تولید را کسب کنند.

پشتکوهی گفت: به‌کارگیری محصولات تولید شده کانون در استان، پیگیری در امور مرتبط با معاونت تولید؛ همگامی، هم‌سویی و توسعه و ترویج اهداف معاونت تولید و کانون در استان، تعریف طرح‌های مکتوب و پشتیبانی از طرح‌های مکتوب بومی، استخراج نیازمندی‌های مخاطب و ارائه به معاونت تولید برای تولید محصول، توجه، توسعه و تعمیق فعالیت‌های نمایشی در استان، تولید و اجرای نمایش در استان، اشتیاق و برنامه‌ریزی برای تاسیس مرکز تئاتر در استان، مدیریت منابع انسانی و مالی استان در راستای فعالیت معاونت تولید و هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های معاونت تولید در استان» از جمله شاخص‌های معاون تولید کانون برای انتخاب استان برتر هرمزگان بود.

کتاب‌خانه‌های پستی هرمزگان چهارمین کتابخانه برتر کشور شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان هرمزگان با سپاس از مریم قنبری مربی کتاب‌خانه پستی شهر بندرعباس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان گفت: کتابخانه پستی هرمزگان با ۶ هزار و ۴۵ امانت در سال ۱۴۰۲ در جمع ۴ کتابخانه برتر کتاب‌خانه‌های پستی کانون ایران قرار گرفت.

پشتکوهی افزود: هدف اصلی کتاب‌خانه‌های پستی کانون پرورش فکری فرصتی برای دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب است. این کتاب‌خانه‌ها با کوشش و رایزنی فراوان، بهترین کتاب‌ها را در دوردست ترین مکان‌ها به دست مخاطبان واقعی می‌رسانند و علاوه بر امانت کتاب با استفاده از شیوه‌های متنوع و جذاب، اعضا را به انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و… ترغیب و آن‌ها را به نقد و بررسی کتاب و فعالیت‌های گروهی تشویق می‌کنند تا از این راه استعدادها بهتر شناسایی شود و کانون بتواند در دورترین جغرافیاهای این سرزمین تاثیرگذاری داشته باشد.

وی همچنین گفت: «کتابخانه پستی بندرعباس» با بیش از سه دهه دیرینگی و با آثار ارزشمند منتشر شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشتمل بر ۶ هزار و ۹۸۰ جلد کتاب کودک و نوجوان، با موضوعات داستان، علمی، دینی، ادبیات، نمایشنامه و تاریخ با جدیت در حال ارئه خدمت به روستاییان دورافتاده است.

پشتکوهی افزود: «کتابخانه پستی بندرعباس» در طبقه دوم ساختمان مرکزی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در خیابان آیت الله غفاری جنوبی قرار دارد و اینک ۱۵ روستا دور از کتابخانه، شامل گَچین بالا و پایین، مُغ احمد، تازیان بالا و پایین، بَنوبند و قلعه قاضی از حوزه شهرستان بندرعباس؛ چاه علی لاور، مارُم، حسین آباد، گرتُمب، حوزه بخش فین؛ مازگرد، کاشِغ، سَرگَز، بَنه دان و کوهشاه احمدی از توابع شهرستان حاجی آباد با ۵۴۲ عضو از خدمات این کتابخانه بهره می‌برند و دومین «کتابخانه پستی هرمزگان» در شهرستان میناب در شرق استان است.

شرق بندرعباس به زودی صاحب کتابخانه سیار می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان هرمزگان با اشاره به اینکه در هرمزگان ۲۲ مرکز کانون پرورش فکری وجود دارد، گفت: با سه رویکرد نوجوان محوری، مخاطب محوری و مرکز محوری، سه نوع خدمات در ۱۶ مرکز ثابت، چهار کتابخانه سیار روستایی و دو کتابخانه پستی انجام می‌شود و شرق بندرعباس به زودی صاحب کتابخانه سیار می‌شود.

پشتکوهی با قدردانی از نیایش عظمایی که در نشست حضور داشت گفت: در دومین اردوی استعدادهای برتر ادبی نوجوان کشور که طی روزهای ۲۲ تا ۲۶ مرداد ماه به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان و در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول با حضور بیش از ۱۱۰ عضو باشگاه و ۴۰ مربی فرهنگی و ادبی از سراسر کشور برگزار شد، آناهید دهقانی و نیایش عظمایی از هرمزگان برگزیده شدند.

هرمزگان با ۲ گروه سرود در جشنواره سرود کشوری

وی با موفق ارزیابی کردن فعالیت گروه‌های سرود استان افزود: از ۱۲ گروه سرود راه یافته به مرحله کشوری، ۲ گروه سرود از هرمزگان است. بنابراین گروه سرود پسران مرکز میناب و گروه سرود دختران مرکز گلشهر بندرعباس، ۱۸ شهریور در تهران رقابت خواهند کرد.

هرمزگان در مسابقات بین‌المللی رباتیک ۲ نماینده دارد

پشتکوهی گفت: در جشنواره خلاقیت‌های علمی و پژوهشی (لکوکاپ) و مسابقات رباتیک که در مراکز گلشهر، زیبا شهر و کوی پلیس بندرعباس پیگیری می‌شود از بین ۱۰۰۰ نفر، حسین شکرنی نیا و علی امیر محرابی ۸ ساله از هرمزگان به مسابقات بین‌المللی که آذرماه سال‌جاری در عمان برگزار خواهد شد، حضور خواهند داشت.

۲ مرکز جدید در هرمزگان ایجاد می‌شود

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه سیار روستایی لیردف در شرق جاسک، کتابخانه سیار شهری پارسیان در غرب هرمزگان، افتتاح کتابخانه سیار روستایی شرق بندرعباس، افزود: به زودی نیز مناطق توکهور و هشتبندی در شرق هرمزگان و منطقه‌ای در شمال بندرعباس صاحب مرکز کانون پرورش فکری کودکان خواهند شد.

صبحانه با کتاب و عصرانه با کتاب در هرمزگان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان هرمزگان از برنامه‌های خلاقانه صبحانه با کتاب و عصرانه با کتاب، حلقه‌های مردمی، پیک امید، باشگاه صدتایی ها، برنامه‌های نوجوان محور، برنامه‌های خانواده محور، برگردان سه کتاب انتشارات کانون به گویش بندری و درست کردن هزار دست سازه فرهنگی و ارسال برای کودکان خارجی در پیاده روی اربعین سخن گفت.

کتاب امام قلی خان از طرح دریا شناسی چاپ می‌شود

پشتکوهی از طرح دریا شناسی در کانون پرورش فکری کودکان هرمزگان خبر داد و گفت: در این طرح، کودکان و نوجوانان با با دریا آشنا مشاغل دریایی، جانوران دریایی و … آشنا می‌شوند.

وی افزود: از سه سال گذشته تاکنون با دعوت از ناخداهای با تجربه به صورت حضوری و مجازی به انواع بادها، سفرهای دریایی، ماهی‌ها و … پرداخته ایم و در همین راستا کتاب امام قلی خان با عنوان آوای نهنگ ها با رویکرد امام قلی خان و سابقه استعمار ستیزی استان هرمزگان در جزیره هرمز در ژانر رمان ویژه نوجوانان چاپ خواهد شد.

به زودی کتاب کودکان کانون را رونمایی می‌کنیم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان هرمزگان از چاپ کتابی از دست نوشته‌های کودکان ونوجوانان کانون پرورش فکری هرمزگان در قالب شعر، داستان و جستار با همکاری اتاق بازرگانی استان خبر داد و گفت: بعد از ماه صفر از این کتاب رونمایی خواهیم کرد.

۴۷ امتیاز ورود به مدارس نمونه و تیزهوشان مربوط به کانون است

پشت‌کوهی با اشاره به اهمیت و ارزشمندی کانون پرورش فکری گفت: ۴۷ امتیاز ورود به مدارس نمونه و تیزهوشان مربوط به عضویت و تقدیرنامه های کانون است و در کشور فقط در استان هرمزگان لحاظ می‌شود.

۲ کتابدار هرمزگانی جزو بانوان تاثیرگذار شدند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان هرمزگان با اشاره به تاثیر کتاب و کتابخوانی گفت: دو کتابدار هرمزگانی اخیراً جزو بانوان تاثیرگذار کشور شدند.

وی افزود: الهام اشرافی جاسکی، مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان جاسک در استان هرمزگان مدال طلای دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار را از آن خود کرد. همچنین از کلثوم رئیسی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون سیریک در استان هرمزگان نیز به عنوان فعال اجتماعی در سطح استان تجلیل شد.

پشتکوهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کانون به دنبال کیفیت است و هرگز به دنبال عدد و رقم نیست.

وی با ابراز خرسندی افزود: پیشرفت کانون هرمزگان نسبت به سه سال گذشته شگفت‌انگیز است حتی در ۵ ماه گذشته به لحاظ امانت کتاب نسبت به سال قبل، ۷۲ درصد رشد داشته‌ایم همچنین تعداد اعضا نیز افزایش ۳۲ درصدی افزایش داشته است. در همین زمینه کارگاه های تخصصی ۵۲ درصد رشد داشته و با توجه به اینکه کارگاه مجازی کاملاً رایگان برگزار کردیم، به لحاظ تعداد کارگاه جزو چهار استان برتر کشور و به لحاظ تعداد شرکت کننده در جایگاه دوم کشور هستیم و در سایر آمارها نیز از شاخص بالاتریم.

هرمزگان خاستگاه طرح کتاب محور یاسمن است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان گفت: در تقویت پایگاه‌های مردمی کتاب‌محور در روستاها و مناطق کم برخوردار با عنوان طرح کشوری «یاسمن»، اهدای کتاب به روستای کم برخوردار انجام می‌شود.

وی، هدف از اجرای این طرح را توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، توسعه عدالت فرهنگی، ارتقای سطح فرهنگ عمومی در مناطق کم برخوردار و روستاها، دسترسی و بهره‌مندی عادلانه کودکان و نوجوانان کشور به خدمات کانون، بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری، سایر نهادها و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی (مروجان کتابخوانی)، شناسایی و اجرای راهکارهایی برای تأمین تجهیزات، فضا و نیروی انسانی در کانون، بهبود ایفای نقش مسئولیت اجتماعی کانون در حوزه‌ی فرهنگ در این مناطق عنوان کرد.

پشتکوهی افزود: یاسمن عباسی از فعالان حوزه کودک و نوجوان در منطقه دومشهر میناب است که نام طرح خدمات رسانی کانون پرورش فکری به کودکان و نوجوانان کم برخوردار از عملکرد خودجوش وی اقتباس شده است.

وی گفت: عباسی، مولف، شاعر، معلم، قصه گو، مدیر باشگاه کتابخوانی کلودنک کتاب و فعال حوزه دومشهر در سابقه فعالیت خود مربی‌گری در کانون پرورش فکری را دارد و خدمات جهادیش را از کانون به واسطه کتاب آغاز کرده است که هم اکنون به عنوان یک طرح تاثیر گذار در استان و کشور تعمیم داده شده است. کتابخانه کوچک خانگی یاسمن عباسی در روستای دومشهر میناب ۷۰۰ عضو دارد که یک نمونه ملی و بین المللی موفق است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان از ورود جدی به شیوه کتاب و کتابخوانی و باشگاه کتابخوانی سخن گفت و افزود: انجمن‌های ادبی کانون نیز در حوزه شعر، داستان و قصه فعالیت چشمگیری دارند. همچنین کانون زبان کانون ۱۰ زبان زنده دنیا را آموزش می‌دهد.

۲ شهرستان در هرمزگان کانون پرورش فکری ندارد

پشتکوهی با اشاره به اینکه دهه ۶۰ و ۷۰ در شهرستان رودان در شمال شرق هرمزگان کتابخانه پستی داشتیم اما متاسفانه علی رغم تلاش فراوان هنوز در این شهرستان شعبه‌ای نداریم. همچنین در شهرستان بشاگرد در شرق هرمزگان نیز کانون وجود ندارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان با ابراز رضایت از عملکرد کانون پرورش فکری بندرخمیر گفت: سال ۱۴۰۱ این مرکز را با همت شهرداری و خیران راه‌اندازی اندازی کردیم و طی حدود این دو سال ۵۰۰ عضو گرفته و در جشنواره‌ها درخشان عمل کرده است.

پروین پشتکوهی با گرامی‌داشت نام و یاد شهید جمهور افزود: اعطای تریلی و یا اتوبوس به کانون پرورش فکری هرمزگان مصوبه رئیس جمهور شهید بود که ممکن است در دولت جدید این سهمیه سوخت شود.

عملکرد صنایع در حوزه کتاب و کتابخوانی ناامید کننده است

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان با انتقاد از خدمات و مسئولیت های اجتماعی صنایع در هرمزگان بیان کرد: عملکرد صنایع در حوزه کتاب و کتابخوانی ناامید کننده است.

وی بیان کرد: صنایع خوزستان ۶ مرکز مجهز را در آن استان از محل مسئولیت اجتماعی شان ساخته و به کانون اهدا کردند اما در هرمزگان حمایت‌ها آن قدر اندک است که قابل گفتن نیست و احتمالاً راه پر پیچ و خم صنایع مسیرش با کانون یکی نیست.

سهم کانون از قانون مالیات مستقیم صفر است

پشتکوهی با اشاره به پرداخت مالیات مستقیم دستگاه هایی که مالیات می‌پردازند، گفت: سهم کانون از قانون مالیات مستقیم صفر است. مالیات دهندگان می‌توانند مالیاتشان را به نهادهای فرهنگی بدهند تا در راه توسعه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی هزینه شود و اگر دستگاه‌ها مالیات را به کانون بدهند ما می‌توانیم کتاب را بیشتر به روستاها برسانیم.

جرایم جایگزین حبس در کانون، پیشنهاد کانون پرورش فکری هرمزگان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان گفت: جرایم جایگزین حبس در کانون، پیشنهاد کانون پرورش فکری هرمزگان است و در استان تنها در شهرستان حاجی‌آباد در شمال هرمزگان اجرا شده است و در سراسر کشور در حال اجراست که امیدواریم قضات نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

 پیش از نشست رسانه‌ای مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، خبرنگاران با راهنمایی علی کریمی محیط بان و کارشناس محیط بانی از موزه حیات وحش و موزه سنگ و با حضور محمد امین پاسلار زاده دبیر آکادمی فیزیک و نجوم از آسمان نما، رصد خانه و بخش فیزیک کانون پرورش فکری هرمزگان بازدید کردند.

 رتبه برتر کشور کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.