رئیس دانشگاه علم و هنر یزد، از راه‌اندازی بزرگترین مرکز هوش مصنوعی استان یزد در دانشگاه علم و هنر خبر داد.

محمد حسین طالبی رئیس دانشگاه علم و هنر یزد در جمع اصحاب رسانه استان یزد، با اشاره به رسالت فرهنگی جهاد دانشگاهی از ابتدای شکل‌گیری، از اهتمام این نهاد به تامین نیروی انسانی متبحر و آکادمیک با راه‌اندازی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی خبر داد و گفت: در همین راستا دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاددانشگاهی از سال ۱۳۷۶ به عنوان اولین مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی در اردکان با پنج کد رشته آغاز به کار کرد و در ادامه فعالیت خود را در شهرستان اشکذر و سپس مرکز استان گسترش داد.

وی با اشاره به ارتقای این مرکز آموزشی از مؤسسه آموزش عالی به دانشگاه در سال ۱۳۹۲ با توجه به رشد علمی و توسعه و تعالی آن، اظهار کرد: این دانشگاه هم‌اکنون با قریب ۹۰۰۰ دانشجو و ۵۸۰ عضو هیات علمی و استاد مدعو و ۲۵۰ نفر پرسنل و کارمند در حال فعالیت است و پس از دانشگاه یزد بزرگترین خانواده دانشگاهی استان را شکل داده است.

رئیس دانشگاه علم و هنر با تشریح ظرفیت‌های دانشگاه در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و پشتیبانی، تصریح کرد: هم‌اکنون این دانشگاه در ۷۹ کد رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکده «علوم انسانی»، «فنی و مهندسی» و «هنر و معماری» خدمات آموزشی ارائه می‌کند. 

وی با بیان این که دانشگاه علم و هنر با بیش از ۲۶ هکتار زمین، از ۱۱۷ هزار مترمربع فضای آموزشی، کارگاهی، ورزشی و رفاهی برخوردار است، گفت: البته دغدغه همیشگی دانشگاه در حوزه آموزش حرکت در مسیر سند آمایش استان با توجه به نیاز‌های جامعه و کشور بوده است به طوری که براساس اعلام وزات علوم در سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۶ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در رشته‌های مرتبط با خود و صنعت مشغول به کار شده‌اند.

 به گفته‌ی طالبی، در دانشکده فنی و مهندسی و علوم پایه رشته‌هایی نظیر مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و در دانشکده علوم انسانی نیز رشته‌هایی مانند مدیریت صنعتی، حسابداری، روانشناسی و حقوق، تدریس می‌شود.

وی با بیان این که در دانشکده هنر و معماری، رشته‌هایی همچون مهندسی معماری، ارتباط تصویری و طراحی پارچه و لباس فعال هستند، گفت: این دانشکده بزرگترین دانشکده هنر در استان به لحاظ تعداد کد رشته است و اولین فارغ‌التحصیلان رشته طلا و جواهرات این دانشکده در ۳۱ شهریورماه امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی همچنین یکی از وجوه تمایز دانشگاه علم و هنر را ارتباط گسترده آن با صنایع و نهاد‌های کارآفرینی در سطح ملی و استانی ذکر کرد و با بیان این که این دانشگاه با همکاری نزدیک با نهاد‌هایی مانند پارک علم و فناوری و کارخانجات بزرگ، توانسته است بستر مناسبی برای تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و توسعه کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان ایجاد کند، تصریح کرد: امیدواریم به دنبال ایجاد رشته هوش مصنوعی به زودی شاهد ایجاد بزرگترین مرکز هوش مصنوعی در استان باشیم.

وی گفت: هرچند بورس تحصیلی به لحاظ تامین هزینه‌های آموزشی و امنیت شغلی مورد اهتمام دانشگاه‌های دولتی است و کمتر دانشگاه‌های غیرانتفاعی به این موضوع اهتمام دارند ولی با ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با مراکز صنعتی و اتاق‌های بازرگانی و سایر بخش‌های استان در تلاش برای شناسایی اولویت‌های آموزشی و پژوهشی و فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای سند آمایشی شغلی و رشته‌ای استان با توجه به اهتمام دانشگاه علم و هنر به موضوع کارآفرینی هستیم.

رئیس دانشگاه علم و هنر از کسب رتبه ششم دانشگاه در چاپ مقالات در ژورنال‌های جهان اسلام و رتبه زیر دهم چاپ مقالات و پژوهش‌ها در ژورنال‌های داخلی و نیز حضور فعال دانشگاه در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: دانشگاه علم و هنر در حوزه پژوهش و مقالات چاپ شده در رده دومین دانشگاه در جهاددانشگاهی کشور است.

وی از فعالیت هم‌اکنون هفت شرکت دانش بنیان در این دانشگاه خبر داد و گفت: این دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای سیزدهمین سال با ایجاد مرکز مشاوره انتخاب رشته که از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، به صورت رایگان با حضور اساتید خبره به پذیرفته شدگان کنکور مشاوره خواهد داد. طالبی همچنین تاکید کرد: دانشگاه علم و هنر در حوزه فرهنگی با وجود غیرانتفاعی بودن، اقدامات قابل توجهی صورت داده و اولویت برنامه‌های خود را در حوزه فرهنگی قرار داده است.

وی، با بیان این که ۹۰ تا ۹۵ درصد دانشجویان این دانشگاه بومی استان هستند، گفت: با این حال هم اکنون چهار خوابگاه دانشجویی در این دانشگاه برای دانشجویان غیربومی منظور شده است.

 طالبی به برنامه‎های ورزشی و اردویی و سیاحتی دانشجویان در دانشگاه نیز اشاره و عنوان کرد: دانشگاه در حوزه پشتیبانی نیز همواره تلاش داشته رفاه و مسائل اجتماعی و اقتصادی کارکنان را مورد توجه قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: دو رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد شامل مهندسی کامپیوتر در گرایش هوش مصنوعی و رباتیک و مهندسی عمران در گرایش مدیریت ساخت به رشته‌های دانشگاه اضافه شده است و برنامه‌هایی نیز برای توسعه بیشتر رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دست اجرا قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.