آنتونیو گوترش به کشور‌های اقیانوس آرام در مورد افزایش سطح آب دریا‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی هشدار داد و خواستار حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به وقت محلی هشدار داد که کشور‌های جزیره‌ای اقیانوس آرام با تهدید‌های شدید ناشی از افزایش سطح آب دریا‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی مواجه هستند و از جامعه بین‌المللی خواست تا به اتکای خود به سوخت‌های فسیلی پایان دهد.

گوترش که در گردهمایی رهبران جزیره اقیانوس آرام در نوکوآلوفا پایتخت تونگا سخن می‌گفت، بر خطرات ناشی از افزایش سطح اقیانوس‌ها تاکید کرد.

وی گفت: «این یک وضعیت بحرانی است؛ بالا آمدن دریا‌ها بحرانی است که کاملاً ساخته بشریت است. بحرانی که به زودی به مقیاسی تقریبا غیرقابل تصور افزایش خواهد یافت، بدون قایق نجاتی که ما را به ایمنی بازگرداند. اما اگر اقیانوس آرام را نجات دهیم، خود را نیز نجات خواهیم داد. جهان باید قبل از اینکه دیر شود وارد عمل شود و به درخواست کمک پاسخ دهد.»

گوترش با تاکید بر اینکه میانگین سطح آب دریا‌ها در جهان به میزانی در حال افزایش است که در ۳ هزار سال گذشته مشاهده نشده است، افزود: "اقیانوس در حال طغیان است و عواقب آن فاجعه بار خواهد بود. "

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: «دلیل این شرایط واضح است؛ گاز‌های گلخانه‌ای که عمدتاً از سوختن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، سیاره ما را گرم می‌کنند و دریا به معنای واقعی کلمه گرما را جذب می‌کند.»

او به یافته‌های نگران‌کننده دو گزارش تازه منتشر شده سازمان ملل اشاره کرد: گزارش سازمان جهانی هواشناسی به نام "وضعیت آب و هوا در جنوب غربی اقیانوس آرام" و گزارش تیم اقدام اقلیمی سازمان ملل متحد به نام «دریا‌ها در جهان گرم‌تر». هر دو گزارش تاکید می‌کنند که «تغییرات اقیانوس‌ها با تأثیرات ویران‌کننده شتاب‌گرفته است».

گوترش همچنین گفت: گزارش‌ها تأیید می‌کنند که «سطح نسبی دریا‌ها در جنوب غربی اقیانوس آرام حتی بیش از میانگین جهانی در برخی نقاط و بیش از دو برابر افزایش جهانی در سی سال گذشته، رشد داشته است.»

او از رهبران جهانی خواست تا اقدامات فوری انجام دهند و از آنها خواست تا انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به شدت کاهش دهند، سوخت‌های فسیلی را حذف کنند و سرمایه گذاری در زمینه سازگاری آب و هوا را افزایش دهند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «تنها با محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتیگراد، ما شانس مبارزه برای جلوگیری از فروپاشی برگشت ناپذیر صفحات یخی گرینلند و غرب قطب جنوب را داریم.»

گوترش همچنین از عدم اقدام کشور‌های گروه ۲۰ که به گفته وی مسئول ۸۰ درصد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای هستند ابراز نارضایتی کرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار