عاملان سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مبارکه به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: برخی از کشاورزان شهرستان مبارکه که مبادرت به سوزاندن بقایای بجای مانده در مزارع کرده بودند، به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک، به مراجع قضائی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.


مهدی انصاری افزود: با وجود اطلا‌ع‌رسانی گسترده اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه و نصب بنر در ورودی و مبادی شهر‌ها و روستا‌های شهرستان درخصوص عدم آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی مزارع برنج، برخی از کشاورزان مبادرت به سوزاندن بقایای بجای مانده در مزارع خود کردند.


وی گفت: پس از شناسایی این افراد به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک، توسط اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان به مراجع قضائی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.


انصاری گفت: سوزاندن بقایا و ضایعات کشاورزی علاوه بر تهدید بهداشت عمومی، عامل ایجاد ناراحتی در بیماران تنفسی و افراد حساس بوده و هر ساله با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی، بدون اغماض برخورد قانونی می‌شود.


رئیس اداره محیط زیست شهرستان مبارکه بیان کرد: طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند‌ها و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، این عمل از مصادیق آلودگی محیط زیست است و قانون به صراحت این موضوع را جرم تلقی کرده و مستوجب مجازات حبس تا یک سال برای افراد متخلف است.


وی تصریح کرد: کشاورزان به دلیل ناآگاهی از مضرات سوزاندن کاه و کلش و یا این تصور که ساده‌ترین راه آتش زدن آن پس از برداشت محصولات است، به این عمل مبادرت می‌ورزند در حالی که این سرمایه ملی می‌تواند جمع‌آوری و بسته‌بندی شده و موجب اشتغال‌زایی و زمینه ایجاد درآمد برای خانواده‌ها باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.