رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خلخال گفت: آتش‌سوزی ۱۵ هکتاری اراضی ملی در منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال مهار شد.

حسین معصوم زاده گفت: به دنبال گزارش مردمی مبنی بر آتش سوزی در اراضی و مراتع واقع در منطقه حفاظت شده آق داغ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در پاسگاه محیط بانی برندق به همراه نیرو‌های آتش نشانی شهر هشجین به محل اعزام شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خلخال با اشاره به وقوع آتش سوزی در منطقه پرشیب و پوشیده از علوفه خشک مرتعی، افزود: با اینکه به علت صعب العبور بودن منطقه، امکان رساندن تجهیزات اطفای حریق به منطقه بسیار سخت و با مشکل روبه رو بود، اما پس از سه ساعت تلاش بی وقفه، ماموران موفق به مهار آتش شدند.
او اظهار کرد: در این آتش سوزی حدود ۱۵ هکتار از اراضی منطقه طعمه حریق شد و تعدادی از درختان منطقه مانند ارس، زالزالک و زرشک از بین رفتند.
معصوم زاده با بیان اینکه علت آتش‌سوزی در دست بررسی است، گفت: اصولا آتش‌سوزی‌ها در این منطقه بدلیل سهل‌انگاری مسافران و چوپانان محلی که بدون رعایت جوانب احتیاط ایجاد آتش می‌کنند، رخ می‌دهد و ناتوانی در کنترل و مهار آن نیز باعث گسترش آتش‌سوزی و از بین رفتن مراتع می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خلخال بیان کرد: آتش‌سوزی‌ها موجب سوختن گیاهان و جانوران نادر منطقه شده و خسارات جبران‌ناپذیری از جمله انقرض گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه را به دنبال دارد.
معصوم زاده ادامه داد: بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی هر شخص یا نهادی بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی شود و یا اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور کند به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و دادگاه حسب مورد رای رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق صادر می‌نماید.
او گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست به‌صورت شبانه‌روزی در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان حضور داشته و با متخلفان زیست محیطی بدون اغماض طبق قانون برخورد می‌کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خلخال از مردم و دوستداران محیط زیست خواست هرگونه موارد زیست محیطی را به سامانه ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.