رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: شرکت تراکتورسازی رکورد تولید را شکسته به طوریکه پیش بینی می‌شود تا پایان سال میزان تولید تراکتور به ۴۰ هزار دستگاه برسد.

حمیدرضا نامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار با گذشت ۵ ماه از سال ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مکانیزاسیون تخصیص داده شده که نسبت به سال های قبل بسیار کمتر است.

 به گفته او، با توجه به عدم تخصیص بودجه در وزارت جهاد برای حوزه مکانیزاسیون، از منابع محدود بانک کشاورزی به این امر تخصیص داده می شود.

نامی ادامه داد: سال گذشته رئیس جمهور شهید وعده تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در فاز اول و ۵ همت در فاز دوم را دادند که حداکثر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان داده شد چراکه بنابر دستورالعمل سال قبل ۹ بانک دیگر جز بانک کشاورزی باید مشارکت کنند.

ضرورت پرداخت به موقع بهای محصولات اساسی 

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی افزود: در بهترین حالت اگر دولت ۵ همت تسهیلات تخصیص دهد با توجه به اینکه تولید ماشین آلات بیش از ۶۰ همت است، اعداد و ارقامی که به بخش مکانیزاسیون داده می شود، عدد تعیین کننده نیست و طبیعتا اثر بخشی خود را از دست داده است، در قبال این قضیه ساختار دولتی و بانکی باید تسهیلات را افزایش دهند.

 به گفته او، اگر کشاورز محصول اساسی بکارد، به موقع و میزان وجوه محصول را بگیرد این فشار روی شبکه مکانیزاسیون کمتر می شود‌. گفتنی است اکنون آسیبی که بخش کشاورزی وارد می شود ناشی از عدم پرداخت به موقع وجه محصولات بویژه گندم است که زندگی روزمره کشاورز را دچار اختلال کرده است. لذا پیشنهاد می شود که منابعی هرسال برای خرید این اقلام پیش بینی می شود در زمان مقرر پرداخت کنند.

نوسازی ناوگان مکانیزاسیون امری ضروری است

نامی با بیان اینکه ناوگان فرسوده صرفا تراکتور نیست، افزود: به ازای هر تراکتور ۵ دنباله بند است و صرفا تراکتور فرسوده است چراکه عمر مفید برخی از ماشین آلات کمتر از تراکتور است که نیاز به نوسازی دارد و از سوی دیگر برای نوسازی ناوگان مکانیزاسیون دولت برنامه ای ندارد. درحالیکه اگر از محل صرفه جویی مصرف سوخت به کشاورز مشوق و یارانه  تخصیص دهر که ماشین آلات مستهلک خارج کنند، کاملا شرایط اقتصادی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی ادامه داد: طی ۳ تا ۴ سال اخیر تراکتورسازی تبریز به عنوان شاخص تراکتور مورد سنجش قرار می گیرد که خوشبختانه هرساله رکورد تولید سال قبل را شکسته کرده است. به عنوان مثال سال قبل ۳۳ هزار دستگاه تراکتور تولید کرده که امسال برنامه تولید ۴۰ هزار دستگاه است، درحالیکه اگر شرایط را ایده ال در نظر بگیریم به طوریکه مزارع جدید مجهز به ماشین آلات نوین شوند وماشین آلات مستهلک جایگزین کنیم ۵۰ هزاردستگاه مورد نیاز است. اما اکنون برای کشاورز توجیه ندارد که تراکتور جدید بخرد یا جایگزین کند و کشاورزی را مکانیزه کند.

نامی گفت: در حوزه مکانیزه کردن مزارع نسبت به قبل وضعیت خوب است، اما آنچه مشخص است مبانی محاسبه درجه مکانیزاسیون شاخص ها کلی است، اما به طور کلی وضعیت به لحاظ اعداد و ارقام خوب است  و تنها به لحاظ کیفیت و تکنولوژی جای بحث است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار