کنشگر محیط‌زیست در مخالفت با واگذاری مدیریت دنای شمالی به اصفهان گفت: اگر به هر دلیلی منابع آبی در دنا کم شود، یکی از ارزشمندترین ذخیره‌گا‌های ما با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

 محمد درویش در گردهمایی فعالان محیط زیست در سی سخت با بیان اینکه هر هکتار از خاک پارک ملی دنا ۲۶ برابر از هر هکتار خاک ایران ارزش‌گذاری شده است، گفت: خود بنده مطالعات پارک ملی دنا را در دهه ۸۰ انجام دادم اینکه چرا خاک دنا دارای ارزش بالایی به خاطر میزان آب درخور توجهی است که در دنا وجود دارد، چرا که ۵۰ قله بالای ۴ هزار متر در محدوده دنا وجود دارد.

این پژوهشگر محیط زیست با بیان اینکه دنا دارای پوشش گیاهی و تنوع‌زیستی خارق‌العاده ایی است افزود: اگر به هر دلیلی این منابع آبی کم بشود، یکی از ارزشمندترین ذخیره‌گا‌های ما با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

درویش گفت: امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۰۰ میلی‌متر یعنی بیش از ۴ برابر میانگین کشور باران باریده است که این بارندگی‌ها حاصل همین تنوع زیستی است.

 وی با بیان اینکه استان اصفهان با وجود سی‌سه پل، پل خواجو، نقش جهان و دیگر مکان‌های تفریحی و گردشگری که می‌تواند ۴ میلیارد دلار از آنها درآمد داشته باشد، چه نیازی است به سمت طرح‌های آب‌بر برود، گفت: بیش از ۷۰۰ صنعت آب‌بر در استان اصفهان وجود دارد و ساخت سد‌های کوهرنگ ۱، ۲ و ۳، بهشت آباد و سد خرسان با این مشکلاتی که استان اصفهان دارد پاسخگوی نیاز‌های منابع آنها نخواهد بود.

این فعال زیست‌محیطی تصریح کرد: نباید اقتصاد آب بر در استانی که آب ندارد، حرف اول را بزند و این در واقع خیانت به کل مردم استان اصفهان است.

درویش با بیان اینکه باید متمدنانه از تمامیت ایران دفاع کنیم، تأکید کرد: دغدغه همه ما حفظ محیط زیست کشور است که باید متمدنانه از تمامیت ایران دفاع کنیم و اینکه افزون بر ۷۰۰ صنعت آب‌بر در استان اصفهان کم آب وجود دارد چه توجیه محیط زیستی دارد جزء اینکه حاصل آن بروز انواع سرطان‌ها و فرونشست است که حیات استان را به خطر انداخته است.

پناهی فرماندار اسبق شهرستان دنا هم در این گردهمایی گفت: طی دو سال پیاپی به ترتیب ۱۲و۲۴میلیارد تومان به پارک‌های ملی گلستان و دنا اختصاص یافت که بخوبی می‌شد از این مناطق حفاظت کرد پس این موضوع که می‌گویند بخاطر کمبود اعتبارات نمی‌شود از دنا محافظت کرد درست نیست.

دیگر کارشناسان محیط زیست هم خبر از افزایش دما و اثرات زیان بار از جمله سیلابی شدن رودخانه‌ها و عدم بارش برف در دنا گفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.