رئیس انجمن خرما گفت: بنابر دستورالعمل یک هفته‌ای ممنوعیت صادرات، امسال ارزآوری صادرات خرما به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به گرمای هوا، برداشت خرما نسبت به سنوات قبل زودتر از موعد آغاز شد به طوریکه در بسیاری از مناطق به اواسط فصل برداشت رسیده ایم.

به گفته او،  تغییرات اخیر جو همچون بارش‌های شدید و وزش باد خساراتی را به نخلستان‌ها وارد کرده که آمار نهایی آن پس از فصل برداشت برمبنای موجودی ذخایر خرما در سردخانه مشخص می‌شود، اما امیدواریم اثر چندانی بر روی تولید نداشته باشد.

رشید فرخی ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که  امسال متوسط تولید خرما همانند سنوات قبل یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن باشد، در حوزه قیمت خرما از الان نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت.

رئیس انجمن خرما درباره آخرین وضعیت صادرات خرما افزود: یک هفته ابهام دستورالعمل‌های ممنوعیت صادرات خرما همزمان با پیک تقاضا تا حدودی بر میزان صادرات اثر گذاشته است به طوریمه طبق آمار مجموع صادرات خرما به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است، گفتنی است که اتخاذ چینین دستورالعمل‌هایی منجر به عدم اطمینان بخشی تجار بازار‌های هدف به انعقاد قرارداد‌های مستمر و بلندمدت می‌شود.

او با بیان اینکه ۳۰ درصد خرمای تولیدی به بازار‌های هدف صادر می‌شود، گفت: براساس برآورد‌های صورت گرفته صادرات خرما می‌تواند ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری در بر داشته باشد.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح و بدون اضافه کردن سطح باغات، امکان افزایش ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتنی تولید خرما در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن خرما ایران را دومین کشور تولیدکننده پس از مصر و چهارمین تا پنجمین کشور صادرکننده خرما به بازار‌های هدف اعلام کرد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار