کمبود آب در بخش تولید مرغ و تخم مرغ واحد‌های فعال این عرصه را در شهرستان مراغه دچار مشکل کرده است.

 به علت تخصیص نیافتن آب برخی از مرغداری‌های گوشتی و تخمی مراغه با چندین دهه فعالیت قادر به توسعه و افزایش ظرفیت تولید نیستند. رونق تولید در این بخش از عهده مسئولان مراغه خارج بوده و نیاز است مدیران جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تشکیل جلسه‌ای به بررسی و رفع موانع تولید اقدام و در خصوص تخصیص آب به واحد‌های بخش کشاورزی از جمله مرغداری‌ها برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند.

مدیر بزرگترین واحدپروش مرغ در قفس شمال غرب گفت: این واحد را از سال ۹۶ با ظرفیت ۱۲۰ هزار قطعه راه اندازی کرده ایم و سه سال متوالی در استان تولید کننده نمونه معرفی شده ایم.

 شهیری افزود: با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود برای ۱۷۰ هزار قطعه درخواست تخصیص آب داده شد اما موافقت نشده است.

وی ادامه داد: افزایش تولید در این واحد علاوه بر تامین نیاز شهرستان برای چندین نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد کرد.

مدیر بزرگترین واحد مکانیزه تولید تخم مرغ استان آذربایجان شرقی گفت: این واحد با ۱۰ سال سابقه روزانه شش تن تخم مرغ شهرستان و استان را تامین می‌کند.

 تبیانی افزود: با زیرساخت‌ها و امکانات موجود از چند سال پیش درخواست افزیش تولید داده ایم اما به خاطر تخصیص نیافتن آب موافقت نشده است.

وی گفت: با تخصیص آب تولید در این مرغداری به ۱۳ تن افزایش و برای حدود ۱۸ نفر شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

 ملک بقالی با ۳۰ سال سابقه فعالیت در تولید مرغ و تخم مرغ گفت:  پنج سال پیش واحد مرغداریش با ۱۶ هزار قطعه ظرفیت تعطیل شد.

وی افزود: با اینکه فضا و آب مورد نیاز در چاه ۴۲ ساله اش دارد اما پروانه بهره برداری از آب برای مرغداری را ندارد.

 رضوان در روستای موسی درق مراغه گفت: با وجود سال‌ها تجربه درعرصه پرورش مرغ گوشتی به دنبال دریافت پروانه بهره برداری آب است.

وی افزود: از تمامی اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه مجوز دریافت کرده ام اما پروانه بهره برداری از آب چاه برای مرغداری را ندارم.

مدیر جهادکشاورزی مراغه هم اظهار کرد: صاحبان مرغداری‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه و مکانیزه کردن واحد‌ها به افزایش ظرفیت نیاز دارند و این موضوع نیازمند تخصیص آب است.

 خرسندی افزود: امور آب شهرستان به خاطر نبود تخصیص به شهرستان با طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت موافقت نمی‌کند.

وی گفت: پیشنهاد شده این موضوع از طریق مدیران استان در قالب رفع موانع تولید مرتفع شود.

مدیرامور آب مراغه گفت: دشت مراغه به خاطر کمبود آب سفره‌های زیر زمینی برای برداشت ممنوعه اعلام شده است.

 فرمانی افزود: تولیدکنندگان بخش کشاورزی می‌توانند با خرید چاه‌های راکد بخش کشاورزی نیاز خود را از این طریق و یا حمل با تانکر تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل تخصیص آب به بخش کشاورزی مراغه به خصوص مرغداری‌ها لازم است تعداد و میزان آب مورد نیاز واحد‌ها جمع آوری و در قالب ستاد تسهیل با حضور مدیران کل جهادکشاورزی و امور آب استان بررسی و تصمصم گیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.