یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر قوای انسانی تطهیر نشوند و بر انسان مستولی شوند چهره انسان را از حالت انسانی خارج می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم زنجیرزن حسینی، استاد حوزه و دانشگاه درمورد شرح عرفانی زیارت عظیم‌الشأن عاشورا بیان کرد: سالک الی الله باید برائت خویش را از عمر بن سعد، شمر و ابن زیاد اعلام کند چراکه آنها تجسم سه قوه شهوت، غضب و وهم هستند و اگر خدایی ناکرده، قوه شهوت بر انسان مستولی شود که این شهوت فقط شهوت جنسی نیست و شامل شهوت پست و مقام و کلام نیز، می‌شود روز قیامت، انسان به صورت بهائم یا چهارپایان ظاهر می‌شود و به همین دلیل، زمانی که علمای اخلاق می‌خواهند از قوه‌ی شهویه نام ببرند، می‌گویند قوه‌ی شهویه‌ی بهیمیه. یعنی در روز قیامت، انسان دارای این قوه به صورت چهارپایان حشر پیدا می‌کند. 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر قوه غضب در انسان مستولی شد به صورت درندگان ظاهر می‌شود و اگر قوه وهم بر انسان مستولی شود به صورت شیطان حشر پیدا می‌کند و علمای اخلاق از این قوه به عنوان قوه‌ی وهمیه‌ی شیطانیه نام می‌برند؛ بنابراین اگر قوای انسانی تطهیر نشوند و بر انسان مستولی شوند چهره انسان را از حالت انسانی خارج می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
چهره عالمان بی عمل بیشترین صدمه را خواهند دید. چون مردم را به چیزی دعوت میکنند که خود به آن عمل نمی کنند.
آخرین اخبار