یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شرح عرفانی زیارت عاشورا، درمورد فراز «وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ...»توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم زنجیرزن حسینی، استاد حوزه و دانشگاه درمورد شرح عرفانی زیارت عظیم‌الشأن عاشورا بیان کرد: «وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنی اُمَیَّةَ قاطِبَةً وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَةَ» «و خدا لعنت کند خاندان زیاد و خاندان مروان را و خدا لعنت کند بنی امیه را همگی و خدا لعنت کند فرزند مرجانه (ابن زیاد) را» در این فراز، سالک الی الله سعی می‌کند که به صورت کلی، برائت خویشتن از آل زیاد و آل مروان و بنی امیه را اعلام کند که در سیر آفاقی مشخص است انسان باید برائت خویشتن را از کسانی که به حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ظلم کرده‌اند اعلام کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم زنجیرزن حسینی افزود: در سیر انفسی، منظور این که انسان برائت خویشتن را از آل زیاد و آل مروان و بنی امیه اعلام کند به این جهت است که اگر سالک الی الله از آنها اعلام برائت کند بدون شک، به جهت گناهانی است که از این قوم صادر شده است. چون اگر آنها مرتکب چنین گناهانی نمی‌شدند دلیلی برای برائت نبود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.