رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: پیش بینی شده تا ۶۶ هزار راس دام سنگین و یک میلیون و ۶۸۶ هزار راس دام سبک روستایی و عشایری به طور رایگان توسط تیم‌های مایه کوبی دولتی و بخش خصوصی در قالب خرید خدمات واکسینه شوند.

ویدا معزی  اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و بشدت واگیردار است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی افزود: علائم بیماری در دام شامل تب بالا، بی اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک‌های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی بوده و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد، در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان‌ها به همراه هزینه‌های کلان درمان دام‌های مبتلا و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلا در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام‌های جوان و شیرخوار، سبب شده که این بیماری به همراه سایر فاکتور‌ها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت‌زائی، جز مهمترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در ۱۵ استان کشور از جمله این استان بطور همزمان تا ۳۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: مهمترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون بوده، اجرای این طرح نیازمند همکاری دامداران با تیم‌های دامپزشکی است تا بتوان دام سبک و سنگین سیستان زیر پوشش واکسیناسیون حداکثری به صورت رایگان قرار گیرند.

معزی اظهار کرد: دامداران برای پیشگیری از بیماری علاوه بر واکسیناسیون نسبت به رعایت نکات بهداشتی و امنیت زیستی شامل جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری، ضد عفونی دامداری، عدم خریداری هر نوع دام بدون اخذ مجوز دامپزشکی و انجام اقدامات قرنطینه‌ای اقدام کنند.

برچسب ها: واکسن دام ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار