در بررسی پارینه سنگی شمال مهاباد حوضه جنوبی دریاچه ارومیه، چند محوظه پارینه سنگی در این منطقه کشف شد.

رحمت نادری سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: منطقه شمال‌غربی ایران یکی از مناطق کمتر شناخته شده در مطالعات دوره پارینه‌سنگی ایران است که با وجود عارضه‌های محیطی مناسب برای جذب جوامع انسانی در این منطقه در دوره پلیستوسن، تاکنون پژوهش منسجمی در این دوره در آن به انجام نرسیده است.

وی افزود: منطقه جنوبی دریاچه ارومیه با داشتن ظرفیت‌های بالای زیستی از قبیل رودخانه‌های دائمی و سنگ خام مناسب برای ابزارسازی و همچنین گسترش دریاچه ارومیه در دوره پلیستوسن در این منطقه، به عنوان یک بخش از پازل باستان‌شناسی پارینه‌سنگی شمال غربی ایران می‌تواند پرسش‌های کلیدی در این دوره را تا حدودی پاسخ دهد.

نادری یکی از این پرسش‌ها را رابطه بین گسترش دریاچه ارومیه و گسترش جوامع شکارورز در پیرامون این دریاچه خواند و گفت: تاکنون بررسی‌ها و بازدید‌هایی که در این منطقه به انجام رسیده نشانه‌هایی از حضور انسان در دوره پلیستوسن میانی را تایید کرده‌اند که از این بین می‌توان به محوطه روباز شیوهتو در ۷ کیلومتری جنوب‌غربی مهاباد اشاره کرد که مربوط به دوره پارینه‌سنگی قدیم با سن تقریبی نزدیک به ۵۰۰ هزار سال پیش است.

بررسی پارینه سنگی شمال شهرستان مهاباد با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی با هدف شناسایی محوطه‌های باستان‌شناختی در دوره پارینه‌سنگی انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.