کلانتری با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که دچار کم تحرکی هستند، گفت: متأسفانه ۷۹ درصد جمعیت کشور دچار کم تحرکی هستند.

علیرضا کلانتری مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها که در محل هتل ایرانگردی کرمان برگزار شد، با اعلام اینکه ورزش همگانی توسعه پیدا نمی‌کند، مگر با کمک رسانه‌ها تصریح کرد: ۵۰ درصد این امر از طریق بحث فرهنگی انجام می‌شود؛ لذا باید ابتدا به سمت فرهنگ سازی برویم و بعد اجرا کنیم.

 وی افزود: همگانی کردن ورزش یک موضوع حاکمیتی است که این در وزارت ورزش و جوانان از طریق شورای عالی ورزش دنبال می‌شود.

 کلانتری رویکرد بحث همگانی را رویکرد سلامت محور عنوان کرد و بیان داشت: این کار یکی از اولویت‌های نخست کشور است.

 وی یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین کار‌ها برای دولت را بحث کم تحرکی دانست و تصریح کرد: امروز بخش بزرگی از جمعیت کشور دچار کم تحرکی و فعالیت نامنظم است که ما به دنبال جا انداختن فرهنگ آن در کشور هستیم تا بتوانیم در برنامه‌های روزانه خانواده آن را نهادینه کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: برای این کار به دنبال عملیاتی کردن بند ۳ اصل قانون اساسی هستیم که بر اساس این بند، دسترسی مردم به خدمات ارزان و رایگان مد نظر است.

کلانتری افزود: این موضوع هم از نظر اقتصادی، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اجتماعی مهم است و به توسعه پایدار کشور کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم ورزش به عنوان موتور مولد نیست، اما تسهیل کننده خیلی خوبی است.

کلانتری بیان داشت: در حقیقت، برنامه‌ریزی ورزش برای ورزش نیست؛ بلکه ورزش برای توسعه هست و این فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و ... را در بر می‌گیرد.

 مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: بر این اساس، یک برنامه ملی با عنوان ورزش و مردم طراحی شد که هدف آن ارزان سازی و ارائه خدمات رایگان به مردم است و مسیر آن از آزادسازی اماکن ورزشی می‌گذرد.

کلانتری افزود: بدین ترتیب، هزار و۵۰۰ سالن در کشور هدفگذاری شده است و ۶ هزار مربی باید برای این امر آموزش ببینند که تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ مربی آموزش دیده اند تا به صورت رایگان به مردم خدمات فنی و رایگان ارائه دهند؛ لذا نیازمندیم تا با کمک رسانه‌ها این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم.

وی تأکید کرد: باید فعالیت‌های بدنی منظم در دستور کار قرار گیرد و افراد جامعه، هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند؛ این درحالیست که ۷۹ درصد جمعیت کشور دچار کم تحرکی هستند و یا فعالیت ورزشی منظم ندارند.

کلانتری تصریح کرد: در حقیقت ما با نسلی مواجه هستیم که دچار کم تحرکی هستند و با چاقی مواجه‌اند و طبق آخرین آمار‌ها ۴۴۲ نفر چار مرگ و میر شده اند و ۸۶ درصد جمعیت دچار بیماری‌های غیر واگیری مانند قلبی و عروقی، قند، اختلالات روانی و ... است که این با تحرک مناسب قابل پیشگیری است و جلوی مرگ و میر و هزینه‌های گزاف درمان را می‌گیرد.

وی بیان داشت: پس با یک برنامه بلند مدت می‌توان جلوی این مرگ و میر‌ها را بگیریم و در حقیقت اجرای این طرح یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به طرح ملی ورزش و مردم اشاره کرد و گفت: بر اساس هدف گذاری ۱۵۰۰ سالن و آموزش ۶۰۰۰ مربی در راستای این طرح، در سال نخست می‌توان به یک میلیون نفر خدمات ارائه داد، ۴ هزارو ۲۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود و ۱۰۰۰ میلیارد تومان تولید کالای ورزشی انجام و جلوی بسیاری از هزینه‌های گزاف درمان گرفته می‌شود.

کلانتری افزود: امروز مادر پیچ توسعه قرار داریم و باید منابع در سر جای خود استفاده شود.

وی به وضعیت اجرای ورزش‌های همگانی در استان کرمان اشاره کرد و بیان داشت: استان کرمان طی سه سال گذشته، روند رو به رشد و بسیار خوبی داشته است و در حقیقت امروز چالش‌ها در کرمان حل شده و این سبب ارتقای ورزش قهرمانی خواهد بود.

کلانتری تصریح کرد: خوشبختانه مشکل منابع مالی در این استان به دلیل وجود صنعت وجود ندارد و رویکرد بسیار خوبی است.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: کرمان، بیست و چهارمین استانی است که طرح ملی ورزش و مردم در آن اجرا می‌شود که این طرح از بهمن پارسال در کشور استارت خورده است و امروز یک رونمایی نمادین در کرمان داشتیم.

کلانتری از رسانه‌ها خواست، در شروع طرح، اطلاع رسانی کنند و در فرایند و ادامه کار مطالبه‌گری داشته باشند.

 وی اجرای خدمت به مردم را وظیفه حاکمیت دانست و افزود: از هزار و ۵۰۰ سالن هدف گذاری شده برای طرح ملی ورزش و مردم در کشور، ۵۷ سهمیه در دور اول، سهم استان کرمان است که هر سال به این سهمیه‌ها اضافه می‌شود و بوستان‌ها در فاز دوم و باشگاه‌های بخش خصوصی در فاز سوم وارد عرصه خدمت رسانی می‌شوند.

کلانتری تصریح کرد: طی دو هفته آینده، گروه‌های نظارتی از وزارت ورزش و جوانان به استان کرمان سفر می‌کنند تا به صورت میدانی موارد اجرای این طرح ملی را چک کنند و فرایند تعریف شده برای آن را ارزیابی کنند.

وی بیان داشت: طرح ورزش و مردم، صرفاً یک طرح ورزشی خالی نیست؛ بلکه علاوه بر درگیر کردن سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها، در گام نخست استعدادیابی و سپس موضوعات اجتماعی را دنبال می‌کند.

کلانتری اظهار داشت: همچنین برگزاری دوره مربیگری بازی‌های کودکان از دیگر اهداف این طرح است که مخاطبان آن پدر و مادر هستند؛ چرا که والدین با یک نسل آپارتمان نشین و کم تحرک مواجه هستند و این نسل در آینده هزینه‌های بی شماری برای کشور در بر خواهد داشت که این لزوم پیشگیری را مدنظر قرار می‌دهد.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه باید به سمت ذائقه مردم پیش برویم، گفت: ورزش صبحگاهی و ایستگاهی ۳۰،۴۰ سال است که در کشور انجام می‌شود، اما امروز هدف ما فقط جهت دادن به آن است.

کلانتری با بیان اینکه در طرح ورزش و مردم، حاکمیت فقط نقش حمایتی دارد و کار اصلی بر عهده گروه‌های مردمی مثل گروه‌های جهادی و ... است، افزود: در حقیقت در این طرح مردم به مردم خدمات ارائه می‌دهند و ما با این کار می‌خواهیم ورزش، خانواده محور شود؛ چرا که اگر خانم خانه ورزش کند، این فرهنگ در خانواده هم رونق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ورزش و مردم از دولت سیزدهم استارت خورده است، در پاسخ به این سوال که آیا در دولت چهاردهم امکان تغییر و تحول در این طرح وجود دارد، تصریح کرد: شاید در ماهیت طرح تغییر ایجاد شود، اما در روند و اجرای آن تغییری صورت نمی‌گیرد؛ چرا که هدف ما استعدادیابی برای المپیک آمریکاست و این طرح در حقیقت توسعه را در ورزش همگانی و ارتقا را در ورزش قهرمانی ایجاد می‌کند.

کلانتری با تأکید بر اینکه ورزش ما باید یک پوست اندازی خوبی کند تا موفق شود، بیان داشت: از طرف دیگر بهره‌وری در سالن‌های ورزشی مهم‌ترین چالش امروز ماست که این طرح فرصت مناسبی برای آسان سازی و رایگان کردن ورزش در بین مردم و همچنین ساماندهی مناسبی برای ورزش صبحگاهی و عصرگاهی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار