دامپزشکی خراسان رضوی و حفاظت محیط زیست استان در اطلاعیه ای علت تلف‌شدن ۲۸ راس آهو در منطقه شکار ممنوع «نوبهار» شهرستان مه‌ولات این استان را نیازمند انجام بررسی بیشتر اعلام کردند.

 منطقه شکار ممنوع نوبهار با ۱۷۰ هزار هکتار در ضلع جنوبی شهرستان مه ولات و در مجاورت حوزه استحفاظی شهرستان‌های گناباد، بجستان و خلیل آباد واقع شده است و به دلیل جلوگیری از بروز تلفات در مناطق شهرستان های همجوار، با تشدید گشت های موتوری و خودرویی مشترک بین این دو اداره کل، مناطق پایش شده و اقدامات پیشگیرانه و تخصصی برای مقابله با تلفات آهوها و گونه‌های حفاظت شده صورت گرفته است.

بنابر این گزارش  پایش‌های مستمر در منطقه توسط محیط بانان، کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان خراسان رضوی و شهرستان مه ولات همچنان ادامه دارد و برای کنترل این تلفات، اقداماتی مانند ضدعفونی آبشخورها و منابع آب و امحاء بهداشتی لاشه ها انجام شده است.

در این راستا نمونه‌گیری های متعدد برای کشف بررسی علت تلفات آهوها صورت گرفته و در آزمایشگاه های تخصصی اداره کل دامپزشکی در حال بررسی است که پس از اعلام نتایج آزمایشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.