اولین سامانه نانوکلر به منظور افزایش بهره‌وری واحد‌های گندزدایی در تصفیه‌خانه آب و فاضلاب شهر تاکستان افتتاح شد.  

استفاده از تکنولوژی نانوحباب در سیستم گندزدایی پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر تاکستان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان نانوحباب انرژی با اعتبار ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای نخستین بار در کشور افتتاح شد.

فرایند اختلاط کلر با پساب توسط سامانه نانوکلر، با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب پساب در شبانه روز، کاهش ۳۰ درصدی مصرف کلر، ارتقای کیفیت پساب خروجی، کاهش زمان مورد نیاز برای گند زدایی و کاهش هزینه گندزدایی از ویژگی‌های این سامانه است.

هدف از کلرزنی در فرآیند تصفیه فاضلاب، در درجه اول ضدعفونی کردن فاضلاب و حذف هرگونه پاتوژن مضر موجود در آب است. این فرآیند برای اطمینان از ایمن بودن فاضلاب تصفیه شده برای ورود مجدد به محیط زیست و بدون ایجاد خطر برای سیستم‌های اکولوژیکی یا سلامت انسان حیاتی است.

استفاده از کلر در سیستم‌های تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی به شیوه‌های مختلفی انجام شده و نوع کلر به کار رفته در آن می‌تواند با توجه به نوع فاضلاب و شرایط تصفیه‌خانه متفاوت باشد. روش مرسوم اختلاط کلر با پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کارایی بالایی ندارد و سبب افزایش میزان مصرف کلر و در نتیجه افزایش محصولات جانبی گندزدایی (DBPs) و هزینه‌های بهره‌برداری می‌شود. 

سامانه‌های نانوکلر واتوکس به عنوان یک راهکار ویژه می‌تواند چالش‌های مذکور را برطرف کرده و سبب افزایش میزان بهره‌وری در واحد‌های گندزدایی شود. روش نوآورانه نانوکلر به منظور اختلاط کلر با پساب می‌تواند کلر را در ابعاد نانو و به طور یکنواخت در داخل پساب پخش کند. تزریق کلر به روش نانوکلر، روش نوینی است که با افزایش قابل توجه سطح تماس کلر سبب توزیع همگن و موثرتر کلر شده و می‌تواند سبب کاهش مصرف کلر و افزایش قابل توجه کارایی واحد‌های گندزدایی شود. 

همچنین استفاده از فناوری نانوکلر می‌تواند با به حداقل رساندن نیاز به مواد ضدعفونی کننده شیمیایی، اثرات زیست محیطی را نیز کاهش می‌دهد. مطالعات شرکت دانش بنیان نانوحباب انرژی نشان داده است که فناوری نانوکلر فرآیند گندزدایی را برای نیل به حداکثر بهره‌وری و کاهش مصرف منابع و همچنین کاهش اثرات زیست‌محیطی بهینه می‌کند که نه تنها باعث صرفه جویی در منابع می شود، بلکه با اهداف پایداری در فرآیند‌های تصفیه و گندزدایی آب همسو می‌شود.

در همین راستا و با مشارکت و همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان قزوین، معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری و شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی طرح به کارگیری فناوری نانو کلر در تصفیه خانه فاضلاب شهر تاکستان پس از یک سال عملکرد مداوم با موفقیت پایان یافت و اکنون قابل عرضه به صنعت آب و فاضلاب کشور است. 

به طور کلی استفاده از سامانه‌های نانو کلر واتوکس در واحد‌های کلرزنی با افزایش راندمان گندزدایی، کاهش میزان مصرف کلر حداقل تا ۳۰ درصد، کاهش محصولات جانبی گندزدایی مضر، کاهش اثرات زیست محیطی و کاهش هزینه‌های بهره برداری رویکرد امیدوارکننده‌ای برای حفاظت از محیط زیست ارائه می‌دهد. این مزایا با اهداف مدیریت پایدار آب مطابقت دارد و فناوری نانو کلر را به ابزاری ارزشمند در استراتژی‌های مدرن تصفیه آب و فاضلاب تبدیل می‌کند.

برچسب ها: نانوحباب ، گندزدایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار