کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که تا قبل از انتخابات آمریکا به نوعی جنگ غزه را به پایان برسانند.

حسن هانی زاده،کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی گفت: سفر آقای بلینکن به منطقه دهمین سفر او در طول بحران غزه تلقی می شود.

وی ادامه داد: در طول روز‌های اخیر چهاردهمین نشست برای این آتش بس در دوحه با حضور نماینده رژیم صهیونیستی و مصر و قطر و آمریکا برقرار شد و با توجه به این که نمایندگان اسرائیل از موساد و شاباک به عنوان دو نهاد سرکوب گر حضور داشتند، طبیعتا حماس هم در این مذاکرات شرکت نکرد.

وی افزود: بعد از ۲ روز مذاکراه به دلیل سقف انتظارات بالای موساد و شاباک مذاکرات به بن بست رسید و دلیل هم آن است که اسرائیل خواهان آزادی گروگان‌ها قبل از برقراری آتش بس است و می‌گوید آتش بس باید موقت باشد و بازگشت آوارگان فلسطینی زیر نظر ارتش اسرائیل صورت گیرد.

هانی زاده تاکید کرد: طبیعتا از آن طرف حماس هم مطالباتی داشت و موضوعات را به واسطه قطر مطرح کرده بود. آن ها عنوان کردند که آتش بس باید پایدار و دائمی باشد و بازگشت آوارگان فلسطینی بدون قید و شرط است و آزادی گروگان‌ها نیز در قبال آزادی اسرای فلسطینی است. کشور‌های بزرگ که در بحران غزه دخیل هستند، باید تضمین‌های لازم برای بازسازی غزه را بدهند؛ که به دلیل اختلاف نظر در دیدگاه حماس و نماینده اسرائیل مذاکرات با بن بست مواجه شد و از آنجایی که آمریکایی ها در این شرایط در هر دو قطب دموکرات و جمهوری خواه به دنبال آن هستند که کمک لابی صهیونیست‌ها را در انتخابات ۲۰۲۴ داشته باشند، مسابقه‌ای را برای کسب کمک و پشتیبانی لابی صهیونیست‌ها آغاز کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ نامزد جمهوری خواهان اعتقاد دارد تا پایان انتخابات و مشخص شدن نتایج جنگ ادامه پیدا کند و آمریکا کمک‌های بیشتری در اختیار اسرائیل قرار دهد. اما دموکرات‌ها اعتقاد دارند که جنگ باید هر چه زودتر به پایان برسد تا بتوانند پروژه تبلیغاتی برای کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها داشته باشند. به همین دلیل بعد از شکست مذاکرات، بلینکن وارد سرزمین‌های اشغالی شد تا نتانیاهو را برای آغاز یک دور جدید مذاکرات تشویق کند.

وی در انتها گفت: به نظر می رسد آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که تا قبل از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا به نوعی جنگ غزه را به پایان برسانند و به ویژه احتمال پاسخ کوبنده ایران و جبهه مقاومت به صهیونیست‌ها برای به شهادت رساندن شهید هنیه در تهران وجود دارد و چون آمریکا این آمادگی را ندارد که وارد جنگ منطقه‌ای شود و جنگ گسترش پیدا کند لذا بلینکن سعی می‌کند که به نوعی جنگ غزه را به پایان برساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
خدا کنه زودتر تموم شه این جنگ حالا توسط هر کی بشه
آخرین اخبار