مسعود اسلامی، متخصص قلب و عروق مطرح کرد: افراد هنگام احساس درد و سوزش زیر سینه، آن را به معده ربط می‌دهند؛ در حالی که باید به اورژانس مراجعه کنند.

روز گذشته، سه شنبه ۳۰ مرداد، اولین عمل کاشت نسل جدید باتری‌های قلب (بدون سیم) در بیمارستان امام خمینی انجام شد و عمل  جراحی با موفقیت به سرانجام رسید.

دکتر مسعود اسلامی، متخصص قلب و عروق در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن ابراز خوشحالی و رضایت از عمل انجام شده و مزایای آن، در این باره مطرح کرد:  باتری‌های قلبی که به طور معمول استفاده می‌شوند با بی حسی موضعی در زیر پوست گذاشته می‌شوند و سیم آن از طریق رگ داخل قلب می‌شود و ممکن است یک تا ۳ سیم داشته باشند؛ اما باتری جدید حدود دو و نیم گرم است و علی رغم این که بسیار کوچک است؛ اما طول عمر ۱۰ تا ۲۳ سال دارد و هر شش ماه یک بار هم می‌توان آن را کنترل و تعداد ضربان قلب را تنظیم کرد.

او ادامه داد: دو سال است که این تکنولوژی در دنیا ارائه شده و دو شرکت آن را تولید می‌کنند؛ اما به دلیل تحریم‌ها امکان این که زودتر بتوانیم از آن استفاده کنیم وجود نداشت. به دنبال پشتکاری که همکاران در تجهیزات پزشکی داشتند و دوستان در خارج از کشور کمک کردند، این نوباتری به داخل کشور آمد و سه شنبه ۳۰ مرداد اولین عمل در بیمارستان امام خمینی انجام شد که یک ساعت هم بیشتر طول نکشید و بیمار چهارشنبه مرخص می‌شود.

مزیت‌های باتری جدید قلب نسبت به باتری‌های معمولی

دکتر اسلامی درباره مزیت‌های این باتری توضیح داد: مزیتی که این باتری دارد این است که چیزی از بیرون دیده نمی‌شود. سیمی که قبلا از داخل رگ رد می‌کردیم٬ می‌توانست باعث انسداد و اختلال یا عفونت شود؛ اما باتری‌های جدید دو و نیم گرم بیشتر نیستند و عوارضی چون اختلال و عفونت باتری‌های قبلی را ندارد. همچنین در ظاهر هم هیچ‌چیز مشخص نیست.

او با اشاره به وزن ۲۰ الی ۳۰ گرمی دارو‌های پیش‌تر استفاده شده  معمول و با بیان این که جاگذاری این باتری حتی یک بخیه هم ندارد، افزود:  در روش معمول ما یک شکاف سه تا چهار سانتی متری روی سینه می‌دهیم و باتری را زیر پوست می‌گذاریم و بخیه می‌زنیم. این جراحی ممکن است در انجام امور روزانه برای بیمار  مثل بستن کمربند یا زمان خوابیدن کمی محدودیت ایجاد کند.

باتری‌های جدید بی‌سیم قلب

نقش هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیماری های قلبی

این متخصص قلب و عروق با اشاره به نقش هوش مصنوعی در این زمینه، بیان کرد: نقش هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیماری قلبی در آینده بسیار شگرف خواهد بود و یک تغییر انقلابی در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی اتفاق خواهد افتاد. برای مثال اگر کسی با داشتن علائمی مراجعه کند، به کمک هوش مصنوعی به او گفته می‌شود که ریسک بروز بیماری در پنج سال آینده برای او به چه میزان است یا فرد چه کار‌هایی را باید انجام بدهد و آیا لازم است به متخصص قلب مراجعه شود؟

او ادامه داد: هوش مصنوعی باعث می‌شود که بیماری‌های قلبی قبل از آن که به مراحل پیشرفته برسند، خیلی زودتر تشخیص داده شوند. همچنین باعث می شود درمان اختصاصی برای هر فرد انجام شود و درمان ما خیلی قوی‌تر شود. ما وارد هوش مصنوعی در این زمینه شده ایم؛ اما خیلی باید در دانشگاه‌ها انرژی بگذاریم که باعث شویم تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی مثل برخی کشور‌های دیگر سریع تر اتفاق بیفتد.

اسلامی بیان کرد: هوش مصنوعی در واقع کمک خواهد بود به پزشک که بتوانه بهتر تشخیص دهد و بهتر درمان کند. نظر خود را با داده‌های هوش مصنوعی ادغام می کنیم و نتایج بهتر می شوند. همچنین میزان خطا‌های پزشکی را بسیار کمتر می کند و در حفظ زمان طلایی هم موثر است.

او گفت:  یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم این است که فرد زمانی که دچار درد در ناحیه زیر قفسه سینه یا سوزش می‌شود، آن را به معده ربط می‌دهد و حتی دارو‌های سرخود در این باره مصرف می‌کند. در صورتی که اگر به این هوش مصنوعی دسترسی داشته باشد، فرد را راهنمایی می‌کند که در چنین شرایطی چه اقداماتی باید انجام دهد و اگر احتمال سکته قلبی وجود دارد٬ سر یعا بدون رانندگی و از طریق آمبولانس خود را به اورژانس برساند.

گردشگری سلامت در ایران چگونه است؟/ پزشکان ایرانی، حاذق و توانا

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: ظرفیت گردشگری سلامت و پزشکی ما با پزشکان و پرستارانی که در کشور حضور دارند و بسیار حاذق و توانا هستند٬ خیلی بالا است. در حال حاضر از عراق و آذربایجان برای درمان به ایران می آیند؛ اما از این ظرفیت بسیاری که داریم به درستی استفاده نمی‌کنیم. می‌توانیم خیلی بیشتر از ترکیه در این زمینه موفق عمل کنیم.  

 او با بیان این که گردشگری سلامت باید سازماندهی مجدد شود، افزود: هزینه درمانی در کشور ما نسبت به ترکیه که قطب جذب گردشگری سلامت در منطقه است، از نصف کمتر است؛ در حالی که سطح علمی پزشکان و پرستاران ما بی نظیر است.

اسلامی گفت: کسانی که به خارج از کشور مثل کانادا و امریکا می‌روند و زندگی می‌کنند٬ برای این که یک دکتر متخصص آن ها  را معاینه کند، باید یک سال در نوبت باشند. بیست برابر پول ایران هم هزینه می‌کنند؛ اما در ایران در صورتی که بیماری تصمیم بگیرد بهترین متخصص او را معاینه کند، بسیار راحت‌تر این امکان برایش فراهم می شود.

او تاکید کرد:  سیستم پزشکی ما بسیار ارزشمند است؛ ولی نیاز به سازماندهی خوب دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار