یک مقام سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که آبله «ام» یا آبله میمون یک ویروس قابل کنترل است و هم اکنون نیز اطلاعاتی درباره مقابله با آن وجود دارد.

هانس کلوگه، مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که اگرچه تحقیقات بیشتری درباره سویه جدید آبله «ام» که پیش‌تر آبله میمون نامیده می‌شد، مورد نیاز است، اما این ویروس می‌تواند مهار شود و مانند ویروس کووید نخواهد بود.

به گزارش سی‌بی‌سی، این مقام سازمان جهانی بهداشت ضمن اشاره به اینکه اطلاعات بسیاری درباره این ویروس وجود دارد، گفت: «آبله ام به منزله کووید جدید نیست. ما می‌دانیم که چگونه آن را کنترل کنیم». وی تاکید کرد: «دو سال پیش به لطف تعامل مستقیم با جوامعی که بیشترین آسیب را داشتند این بیماری را در اروپا کنترل کردیم. تغییر عملکرد، اقدامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون به کنترل شیوع آن کمک کرد. خطر ابتلا به این بیماری برای عموم مردم کم است».  

مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت همچنین احتمال قرنطینه مشابه دوره کرونا را رد کرد.

پیش از کلوگه، «تاریک جاسارویچ» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت که این آژانس سازمان ملل استفاده از ماسک و همچنین واکسیناسیون انبوه را توصیه نمی‌کند و بهتر است از واکسن‌ها در محیط‌هایی که بیماری بسیار شیوع پیدا کرده، برای گروه‌های در معرض خطر استفاده شود.  

سازمان جهانی بهداشت به دنبال شیوع آبله «ام» در جمهوری دموکراتیک کنگو که به کشور‌های همسایه آن در آفریقا سرایت کرده است، «وضعیت اضطراری جهانی» اعلام کرده که بالاترین نوع هشدار این سازمان است.  سویه جدید آبله ام که به نظر می‌رسد به راحتی از طریق تماس نزدیک روزانه با افراد منتقل می‌شود، نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته است. اولین مورد از ابتلا به این ویروس پنجشنبه هفته گذشته در سوئد تایید شد و پاکستان نیز روز جمعه اولین مورد از ابتلا به آن را در خاک خود تایید کرد.  

آبله ام پیش‌تر به عنوان آبله میمون شناخته می‌شد، اما سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۲۲ خواستار تغییر تدریجی این نام شد. این تغییر بدان جهت صورت گرفته که نام «آبله میمون» به اشتباه نشان می‌دهد میمون‌ها منشاء انتشار و انتقال بیماری هستند. افزون بر این، نگرانی‌هایی مطرح شده است که از این نام برای تحقیر افراد مبتلا استفاده شود.  

آبله ام علائمی شبیه به آنفولانزا دارد و سبب ایجاد بثورات پوستی می‌شود. این بیماری معمولاً خفیف است، اما می‌تواند باعث مرگ گروه‌های ضعیف‌تر مثل کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شود.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار