مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر گفت: هزار و ۵۳۵ مسجد در این استان وجود دارد که از این شمار ۱۳ مسجد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

حجت‌الاسلام عیسی راستگو روز سه شنبه در آستانه ۳۱ مرداد "روز جهانی مسجد " در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: قدیمی‌ترین مسجد استان بوشهر مسجد بردستان در شهرستان دیر مربوط به سده اول هجری قمری است.

وی یادآور شد: در منطقه تاریخی سیراف در جنوب استان بوشهر مسجدی مربوط به سده دوم هجری یافت شده که تنها ستون از آن باقی مانده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

راستگو افزود: مسجد جمعه بوشهر با قدمت چهار قرن و ۹ مسجد دیگر مربوط به دوره صفوی و قاجار در دیگر شهرستان‌های استان بوشهر جزو آثار ثبت ملی شده هستند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر تصریح کرد: ۶۵ درصد مساجد این استان در روستا‌ها مستقر و همه مساجد غیر از مساجد دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها، توسط مردم و افراد خیر و نیک‌اندیش ساخته شده است.

وی با اشاره به اقامه نماز در ۹۵ درصد مساجد استان بوشهر ادامه داد: در ۴۰ درصد مساجد یادشده نماز جماعت به امامت روحانیون برگزار می‌شود.

راستگو گفت: ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان بوشهر فعال است.

وی با اشاره به تدوین قانون مساجد افزود: بر اساس این قانون اعضای هیات امنای مساجد باید زیر ۶۵ سال سن داشته باشند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر اضافه کرد: در چنین روزی مسجدالاقصی نخستین قبله و نماد مقدسات مسلمانان بیش از نیم قرن پیش توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی به آتش کشیده شد.

وی تصریح کرد: نماز جمعه باید در مساجد برگزار شود تا رونق این مراکز مهم بیش از پیش تقویت شود.

راستگو گفت: مسجد در زمان صدر اسلام محل تلاوت قرآن، مشاوره ازدواج جوانان و جلسات مختلف سیاسی و اجتماعی و مذهبی بوده است.

وی با اشاره به تدوین نقشه آمایش مساجد استان بوشهر افزود: در آینده نزدیک سامانه ثبت مساجد در این استان فعال می‌شود و در این راستا محل مساجد از طریق سامانه نرم‌افزاری برای همگان مشخص می‌شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر با اشاره به تقویت پایگاه‌های مقاومت بسیج در مساجد و اجرا برنامه‌های مختلف فرهنگی گفت: تجهیز مساجد به برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی و ورزشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون بعضی از مساجد استان بوشهر دارای مشکلات سرمایشی هستند و بدلیل اینکه مساجد توسط مردم مدیریت می‌شود نیاز به توجه ویژه مسئولان دولتی در حل مشکلات زیرساختی در بخش‌های مختلف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.