رئیس پژوهشگاه رویان گفت: هوش مصنوعی می‌تواند بیماری و یا آینده درمانی یک بیمار و وضعیت آن را پیشگویی کند.

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در نشست خبری ببین و پنجمین کنگره و جشنواره بین المللی رویان و جایزه دکتر کاظمی مطرح کرد: در مباحث علمی مرزهای بین مهندسی، بیولوژی و پزشکی برداشته شده است و جامعه علمی موفق است که بتواند با ارتباط و تعاملات بین رشته های مختلف قدم جدیدی را بردارد‌.

او ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که پیشرفت علمی در بحث سلول بنیادی و علوم مرتبط، امیدی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج یا لاعلاج ایجاد کرده است. برای بیماری های که ریشه ژنتیکی داشتند هم با ژن درمانی اقدامات خوبی انجام می‌شود.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: یکی از موضوعاتی که هم در جشنواره هم کنگره مورد توجه بوده این بوده که به موضوعات بین رشته‌ای و مواردی که زنجیره درمان را تکمیل می‌کند، توجه شود.

او بیان کرد: در پژوهشکده رویان فعالیت‌های زیادی در راستای درمان ناباروری داریم و محققان علم سلول بنیادی هم به کمک آمدند تا با سلول درمانی و تزریق سلول به افرادی که ذخیره تخمدانشان پایین است امیدی را بین این بیماران احیا کنند. 

شاهوردی افزود: یکی از رویکردهای های دیگر که در این برنامه امسال مدنظر است بحث هوش مصنوعی است. امروزه ما  اطلاعات زیادی از بیماران داریم و درمان این بیماری‌های صعب العلاج هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند با این اطلاعات تصمیمات را روان تر و درباره، بیماری، آینده درمانی یک بیمار و وضعیت آن پیشگویی کند.

او مطرح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که دقت و توجه خاصی به آن شده، بحث مهندسی بافت و سلول است. مهندسی بافت یکی از آن رویکردهایی است که می‌تواند خیلی از نواقص و مشکلات بیمار را حل‌کند یا در بازسازی بافتی ک دچار مشکل شده نقش داشته باشد‌‌ تمام این مباحث، مباحث روز است و محققان در کشورهای مختلف روی آن‌ها کار می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: امیدواریم با این تبادل نظر و تجربه بتوانیم سرعت رشد این دانش ها را در کشور منطقی تر و قابل قبول‌تر تضمین کنیم و بتوانیم ب وقت، در خدمت بیماران باشیم و به جای اینکه بیماران برای درمان یه خارج از کشور بروند، ما میزبان بیماران خارجی باشیم.

شاهوردی با بیان اینکه پزشکی کشورمان، پزشکی خوش نامی است، گفت: همراهی ک با علوم نوین این ظرفیت را ایجاد میکند که بتوانیم بیماران زیادی را از خارج از کشور پذیرا باشیم.

رئیس پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد: برای درمان ناباروری بیماران در دهه شصت به خارج از کشور می‌رفتند، اما بعد از سه دهه فعالیت شبانه روزی محققان و متخصصان، ما میزبان بیماران خارجی هستیم. به خصوص مسائلی چون ناباروری که مسائل شرعی و دینی بر آن سایه می‌اندازد و این موضوع از اولویت‌های بیماران است و در مرکزی که این موارد را رعایت می‌کند آرامش بیشتری دارند.

او در پایان گفت: پژوهشگاه رویان بیش از هزار زوج خارجی را میزبان است و توریست درمانی می‌کند.

گفتنی است بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین المللی رویان از ۷ تا ۸ شهریور با حضور محققان و متخصصان داخلی و خارجی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار