وکیل بین المللی ورزشی از تعلیق فدراسیون فوتبال در صورت دخالت‌های سیاسی در پرونده علیرضا بیرانوند خبر داد.

آرش شکر ریز وکیل بین المللی ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت پرونده علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش تراکتور اظهار کرد:  اساسا فیفا تذکرش براساس پایبندی قرارداد‌ها است. از لحاظ شکلی برای فسخ قرارداد، آئین نامه قید کرده است، که بازیکن باید نوتیس برای باشگاه خود بفرست. تا جایی که در جریان هستم اظهار نامه‌ای از سوی بیرانوند به باشگاه پرسپولیس مبنی بر اینکه در صورت پرداخت نشدن مطالباتم قراردادم را فسخ می‌کنم داده نشده است. اصل بر این است که پایداری قرارداد‌ها وجود داشته باشد.

او افزود:  اینکه بازیکنی با باشگاهی قراردادش را فسخ می‌کند و یک نیم فصل هم بیرون ننشسته است و بلافاصله با باشگاه ثالث قرارداد می‌بندد قطعا آن باشگاهی که مدعی عدم اغوا بازیکن است در صورتی که فسخ قرارداد بازیکن موجه باشد این باشگاه باید بیاید و ثابت کند که بی گناه است. در واقع سوء نیت باشگاه اخیر برای بستن قرارداد با بازیکنی که قراردادش را با باشگاه قبلی اش فسخ کرده فیفا محفوظ می‌گیرد و اصل را بر این می‌گیرد با توجه به اینکه این بازیکن یک نیم فصل بیرون ننشسته است و بلافاصله با باشگاه جدید قرارداد بسته است پس بنابراین تا پیشنهاد بهتری دریافت نکرده باشد قراردادش را آن بازیکن فسخ نمی‌کند.

او افزود: مصاحبه‌هایی که از سوی زنوزی مالک باشگاه تراکتور صورت می‌گیرد تا فشار بر ارگان قضایی فدراسیون فوتبال انجام  شود باید با این گونه  مصاحبه‌ها برخورد انضباطی صورت بگیرد و این طور نیست که یک نفر بیاید و مقام‌های قضایی را تحت فشار بگذارد و تهدید و افشاگری کند که فلان کار را می‌کنم و اگر مسئله  را می‌داند باید به فدراسیون فوتبال برود و  عنوان کند.  خدای نکرده اگر تخلفی صورت گرفته باید آن فرد به کمیته اخلاق برود و پیگیری کند. طرح چنین مسائلی در رسانه‌ها و تهدید کردن مقامات قضایی خارج از مقررات انضباطی است. مسئله دیگر این است که فیفا اصل را بر پایداری قرارداد‌ها می‌گذارد و باید قرارداد بین بازیکن و باشگاهش پایدار بماند. اینکه باشگاه ثالث دلیلی دارد که بازیکن را اغوا نکرده است و فرض بر بی گناهی خود را به مرجع قضایی اعلام کند.

شکرریز گفت: اگر کمیته تعیین وضعیت ختم رسیدگی به پرونده بیرانوند را اعلام کرده باشد انشای رای می‌کند و  نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت باید این سوال را جواب بدهد که ختم رسیدگی به پرونده شده است یا نه! ایشان هم  بیان کرده که پرونده را به کارشناسان امور مالی واگذار کردند که کارشناسان نظر بدهند که  پرداخت‌ها صورت گرفته یا نه! باشگاه پرسپولیس می‌گوید فیش‌های پرداختی ما و مبلغ قرارداد  بیرانوند هم مشخص است و دیگر هم دلیلی وجود ندارد که پرونده به کارشناسان مالی ارجاع شود. سخنگوی فدراسیون فوتبال باید در این باره توضیح بدهد.

وکیل بین المللی ورزشی  درباره اینکه باشگاه پرسپولیس مدعی شده که رای بیرانوند صادر شده، اما هنوز به خاطر دخالت‌های غیر فوتبالی این رای هنوز ابلاغ نشده است، گفت: اگر افراد سیاسی بخواهند در امور ارگان فدراسیون فوتبال دخالت کنند متاسفانه این منجر به تعلیق فعالیت فدراسیون فوتبال ما می‌شود. تاج رئیس فدراسیون فوتبال و ارگان قضایی فدراسیون فوتبال نباید تحت فشار افراد سیاسی قرار بگیرند ولو اینکه بودجه شان را قطع کنند و باید رسیدگی خود را انجام بدهند. اصلا این حرف‌ها برای فوتبالمان خطرناک است. دیدید که افراد سیاسی قبلا در امور فدراسیون فوتبال دخالت کردند و باعث تعلیق فدراسیون فوتبال شدند و این افراد باید متوجه باشند که برخلاف مصالح و منافع ملی دارند اقداماتی انجام می‌دهند.

او درباره اینکه باشگاه مس رفسنجان  از باشگاه تراکتور به خاطر استفاده از علیرضا بیرانوند شکایت کرده  و این بازیکن را  غیر مجاز تلقی کرده است، گفت:نه، بیرانوند بازیکن غیر مجاز تلقی نمی‌شود. برخی از تیم‌ها خواستار افزایش سقف قرارداد شده اند باید ببینیم که کدام باشگاه درخواست داده است. آن باشگاهی که درآمد محقق شده دارد یا نه! صحبت از ۸۰ میلیارد تومان کمک‌ای اف سی به تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا شده است که این پول شامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌شود. این موضوع ربطی به باشگاه‌های تراکتور و سپاهان ندارد. مسئله دوم باید قرارداد بازیکنان کارشناسی شود که اینها سقف بودجه را رعایت کردند و چگونه کارت بازی برای اینها صادر شده است. وقتی  قرارداد چند بازیکن جدید سپاهان و چند بازیکن تراکتور  را با  هم جمع می‌زنیم با ارقامی که در رسانه‌ها منتشر شده، فراتر از سقف بودجه است.

شکر ریز تصریح کرد:  به طور مثال در آمد خالص دریافتی یامال در سال یک میلیون یورو هست، اما ما شنیدیم که درویش گفته به مهدی ترابی ۳۵ میلیارد تومان پیشنهاد دادیم او گفته که این نصف مبلغ  پیشنهادی تراکتور هم نیست و این  ۷۰ میلیارد تومان می‌شود و این موضوع باید بررسی شود که چطور قرارداد این بازیکنان ثبت شده است. تیم چادرملو به خاطر رعایت نکردن سقف قرارداد از باشگاه سپاهان شکایت کرده است. اگر سقف بودجه تعیین می‌شود بازیکن ۳۰۰، ۴۰۰ هزار دلاری را نمی‌شود با او  یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار قرارداد بست. مبلغی که قرار است از حضور در لیگ نخبگان آسیا  بعدا به بودجه باشگاه اضافه شود برای باشگاه‌های استقلال  پرسپولیس است و ارتباطی به سپاهان و تراکتور ندارد. قرارداد لیموچی، آقاپور و چند بازیکن جدید را جمع بندی کنیم سقف بودجه سپاهان می‌شود چطور این باشگاه توانسته با  بقیه بازیکنان جدید قرارداد ببندد. در آن طرف، قرارداد مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی فر، علیرضا بیرانوند و شجاع خلیل زاده وقتی جمع بسته می‌شود بالاتر از سقف بودجه می‌شود، چطور با این بازیکنان قرارداد بسته شده است.

وکیل بین المللی ورزشی  گفت: شکایت باشگاه مس رفسنجان از باشگاه تراکتور به جایی نمی‌رسد، چون بیرانوند بازیکن غیرمجاز تلقی نمی‌شود. شاید او فسخ قرارداد غیر موجه انجام داده باشد، اما مشمول بازیکن غیر مجاز نمی‌شود. وقتی  که  زمان محرومیتش اعلام می‌شود او نباید بازی کند و آن موقع اگر بازی کند بازیکن غیر مجاز تلقی می‌شود. ماده ۶۱ در مورد بازیکن غیر مجاز می‌گوید زمانی که محرومیت بازیکن   ابلاغ می‌شود او حق حضور در بازی‌ها را ندارد.  

خبرنگار: مریم طایفه 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار