نخستین شعبه دادگاه صلح استان مرکزی با صلاحیت رسیدگی به دعاوی تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرستان زرندیه افتتاح شد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در جریان سفر یک روزه به حوزه قضایی شهرستان زرندیه و افتتاح اولین شعبه دادگاه صلح در استان گفت: دادگاه صلح نهاد جدیدی است که به موجب قانون شورای حل اختلاف سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است و ماهیت وجودی این نهاد متفاوت از دادگاه‌های عمومی است.

حجت الاسلام والمسلمین سعید جزائی افزود: طبق قانون جدید، دادگاه صلح تمامی صلاحیت‌های شورای حل اختلاف بر اساس قانون سابق، به علاوه صلاحیت‌های جدیدی که قانونگذار برای آن پیش بینی کرده است را داراست.

به گفته حجت الاسلام جزائی این دادگاه، ابتدا باید پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد، در صورت عدم امکان سازش یا عدم امکان اخذ تصمیم مقتضی و یا در صورت مخالفت یکی از طرفین دعوا در رابطه با ارجاع به شورای حل اختلاف، دادگاه صلح راساً به ماهیت دعوا رسیدگی می‌کند.

او گفت: دادگاه صلح، صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین دادرسی در سایر دعاوی از قبیل مطالبه جهیزیه، مهریه و نفقه، حصر وراثت، اصلاح شناسنامه و دیگر موارد مندرج در ماده ۱۲ قانون شورا‌های حل اختلاف را بر عهده دارد.

حجت الاسلام والسلمین جزائی با تاکید بر اینکه در کنار دادگاه صلح از بازوی قدرتمند شورا‌های حل اختلاف نیز استفاده خواهد شد، افزود: شورا‌های حل اختلاف همچنان با همان اهتمام گذشته و البته بیشتر از گذشته به کار خود ادامه خواهند داد. برای اجرای قانون دادگاه صلح یکسال مهلت داده شده که قوه قضائیه در راستای تامین قضات و نیرو‌های اداری اقداماتی انجام داده و ان شاء الله مشکلی برای تامین نیرو نخواهد بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.